zelfbouw Quad

Alles over antennes; welke, waarvoor etc.

Moderator: Super-Mods

Berichtdoor Pe2er » do okt 09, 2003 13:11

Het is een richt-antenne met een openingshoek van een graad of 80. Aan de zij-, onder- en achter-kant van de antenne is de signaalsterkte dus minder dan aan de voorzijde.
Pe2er
Moderator

The Biquad is easy to simulate

Berichtdoor Trevor Marshall » do okt 09, 2003 21:47

I have put the NEC2 Electromagnetic Simulator file for the Biquad on my website at
http://www.NEC2.org/wlan.htm

You can simulate what happens when the reflector spacing is changed very easily using the NECs simulator and the excellent GUI 4NEC2 created by Arie (also from NL).

You might also like to play with the simulation of the Coffee Can antenna that I have put on that page as well. Both the source files are linked near the bottom of the page.

Enjoy,
Trevor
Trevor Marshall

nog ff terug komend op het onderwerp!!!

Berichtdoor sijhtam » di okt 14, 2003 23:21

Ik heb de antene gebouwd!!

Doet het best ga er zeker eentje aan passen voor tijdens het war-driven

Mathijs
Linux is just like a Wigwam
No Windows
No Gates
Apache inside
sijhtam
Senior member

Berichtdoor krommetje AKA PK » di okt 21, 2003 14:00

Pe2er schreef:Het is een richt-antenne met een openingshoek van een graad of 80. Aan de zij-, onder- en achter-kant van de antenne is de signaalsterkte dus minder dan aan de voorzijde.

Hey pe2er, ik heb een quadje gemaakt, maar ja, je weet ik met mijn diabetes-handen... ;-) kan je 'm een keer voor me uittesten?

Krommetje

---
formerly known as PK
krommetje AKA PK

Berichtdoor Pe2er » di okt 21, 2003 15:10

krommetje AKA PK schreef:Hey pe2er, ik heb een quadje gemaakt, maar ja, je weet ik met mijn diabetes-handen... ;-) kan je 'm een keer voor me uittesten?

Kan altijd. kan echter alleen de VSWR bepalen, niet de versterking :twisted:
Pe2er
Moderator

Berichtdoor krommetje » wo okt 22, 2003 10:28

Pe2er schreef:
krommetje AKA PK schreef:Hey pe2er, ik heb een quadje gemaakt, maar ja, je weet ik met mijn diabetes-handen... ;-) kan je 'm een keer voor me uittesten?

Kan altijd. kan echter alleen de VSWR bepalen, niet de versterking :twisted:

oh, maar die kunnen we wel berekenen......toch?

krommetje
krommetje
Expert

Berichtdoor Pe2er » wo okt 22, 2003 10:38

Versterking is zo'n 9 dBi voor een doorsnee biquad antennetje.
Pe2er
Moderator

Berichtdoor Johan.f1 » wo okt 22, 2003 16:11

mark schreef:
bigred schreef:dus dit ontwerp http://www.xs4all.nl/~tom1572/ voldoet wel aan de eisen

En dat is ook het ontwerp van WirelessLeiden, waarvoor Tom de bouwmethode heeft gedocumenteerd.

Wij hebben drie door verschillende mensen gemaakte quad's volgens ontwerp van bg.pdf getest en alle drie (afzonderlijk van elkaar gemaakt) stonden telaag in frequentie namelijk optimaal swr op 2380Mhz.
Nu is dit natuurlijk wel een goede antenne om onze ATV repeater te ontvangen maar voor wifi is dit iets minder.
Nu kan het zijn dat de draad dikte hiervoor de oorzaak is want alle drie de geteste quad's hadden een straler van 2,5 mm2 installatie draad.
Dus mochten jullie ook dit draad gebruiken is het beter om de straler iets korter te maken denk zo'n 3 %

Groeten Johan
http://www.xs4all.nl/~pi6zod
Afbeelding
Johan.f1
Junior Member

Berichtdoor severt service » do okt 30, 2003 22:15

stel ik ga zo'n quadje maken... en ik hang 'm buiten op zonder schotel ofiets... hoe is dit dan 't beste te doen? en hoe gaat 't met slecht weer? :)
severt service
Regular member

Berichtdoor Pe2er » vr okt 31, 2003 08:32

Dennis,

Je kunt je biquad het beste wat beschermen tegen regen en condens. Je kunt er bijvoorbeeld een radome omheen lijmen. Zelf gebruik ik het onderste deel van een fles robijn wasverzachter. Heb ik met kit op de reflector gelijmd, dus om de straler heen. De reflector zelf kun je lakken met een bus spuitlak in iedere gewenste kleur.
Pe2er
Moderator

Afstand reflector

Berichtdoor NodeFrenz » vr okt 31, 2003 14:45

Op de vraag van de afstand van de quad tot de reflector is 14mm.
En zorg dat die quad iets parabolisch staat verbogen naar boven toe en bespaar niet op je N-type Chassisdeel. Die goedkope connectoren van 1 euro hebben geen goeie 50 Ohm aanpassing. Dus gebruik een Bulkhead connector N-type.
Dit is gebleken met metingen aan een spectrumanalyzer.
NodeFrenz
Guru

Vorige

Keer terug naar Antennes