Laptop met wifi op ADSL van KPN???

Voor beginners, geen vraag is te gek om hier te stellen

Moderator: Super-Mods

Laptop met wifi op ADSL van KPN???

Berichtdoor jplm » Wo Okt 11, 2006 21:32

Hallo.

Bij deze even een vraagje van een leek op wireless gebied. Ik heb sinds kort ADSL-easy van planet. Zoals ik heb begrepen heb je dan in feite ADSL-direct van KPN, en van die club kreeg ik dan ook het wireless modem Speedtouch 716 v5 WL thuisgestuurd, met daarbij een boekje als handleiding, en een installatie-cd. Nu staat er op de eerste bladzijde van dat boekje dat je als wireless adapter voor je computer de keuze had uit drie (KPN)types om verbinding te maken met het modem, maar als je een laptop had met wifi dan had je die adapters niet nodig. Tot zover snap ik dat nog. Overigens stond er nog wel het bekende zinnetje bij van "voor de correcte wifi-installatie dient u zich wel te wenden tot de fabrikant van de laptop". Maar goed, je doet de KPN-installatie-cd in de la, begint bij het begin, totdat je op een bepaald moment moet opgeven welk van de drie wireless adapters je op je computer hebt aangesloten. Er wordt dan met geen woord meer over wifi gesproken, en je moét een van de drie (die je dus geen van allen hebt) kiezen, anders gaat de installatie niet verder. Dus dan zit je. Ik heb toen de helpdesk van KPN gebeld, de medewerker kende het probleem, want "KPN ondersteunde de installatie met wifi niet". Met andere woorden "bekijk het zelf maar". Nu was die medewerker de beroerdste niet, want hij zei dat hij privé toch wel wist hoe je zo'n wifi-verbinding moest installeren, en wilde dat wel even vertellen. Echter, ik had eerder tijdens die installatie als probeersel maar eens een adapter uitgekozen die ik helemaal niet had, en daarom had het installatieprogramma, voordat het met de melding kwam dat de opgegeven adapter niet in de computer was aangetroffen, het een en ander in mijn laptop gewijzigd, zodat mijn wifi toen óók niet meer werkte, en die helpdek-medewerker me op dat moment dus ook niet verder kon begeleiden. Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, ik heb de zaak nu aan de gang gekregen (ook op mijn desktop) door een usb wireless adapter 121G van KPN te kopen (dus een voor de desktop en een voor de laptop), en dat werkt op zichzelf prima. Alleen, ik vind eigenlijk toch dat mijn laptop het via zijn wifi zou moeten doen, immers, dat zit er nu eenmaal in, en met zo'n usb-antenne in de zijkant van je laptop gestoken kun je er ook op wachten totdat je daar een keer tegenaan stoot, en de zaak afbreekt of zo. Ik heb bij het nogmaals proberen met mijn laptop zelf wel het netwerk van de Speedtouchmodem gedetecteerd, en ook de wpa-code ingegeven, maar toch gebeurt er verder dan niets. Dus, zou iemand mij kunnen zeggen hoe je zoiets moet instellen?

Bij voorbaat dank, Jan.
jplm
Newbie

Berichtdoor brandaris » Wo Okt 11, 2006 22:28

Je zult bij de 716 eerst in de webinterface in moeten stellen dat elke adapter verbinding mag maken, dit moet ergens bij de interface opties vermeld staat.
Je kunt het webadres van de 716 vinden door de status op te vragen van de 121 adapter en dan het gateway adres gebruiken ( dit is het ipadres van de 716)

succes
brandaris
Senior member

121g sales

Berichtdoor Peter » Wo Okt 11, 2006 23:55

Wat vraagt zo'n KPN nu voor een usb adapter?
Uit je verhaal maak ik op dat KPN doet voorkomen of alleen met de door KPN aangeboden usb adapters een connectie gemaakt kan worden.
Ik vind dat erg vreemd, temeer omdat laptops , van wat voor merk dan ook wel ggewoon met hun interne kaart een verbinding zouden kunnen maken.
Hadden we niet een standaard bedacht?
http://www.baard-frl.net
Het weer in Baard:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peter
Guru

Re: 121g sales

Berichtdoor jplm » Do Okt 12, 2006 00:03

Peter schreef:Wat vraagt zo'n KPN nu voor een usb adapter?

Uit je verhaal maak ik op dat KPN doet voorkomen of alleen met de door KPN aangeboden usb adapters een connectie gemaakt kan worden.

Kosten 49,95 per stuk. Volgens mij kun je ook andere (goedkopere) merken gebruiken, maar tijdens de installatie via de cd wordt er om gevraagd, en moet je een van die drie mogelijkheden kiezen. Zodoende heb ik ervoor gekozen om toch maar zo'n KPN-ding aan te schaffen, want ik weet dat ik te weinig van die materie weet om het op eigen houtje te doen.

Groet, Jan.
jplm
Newbie

tja

Berichtdoor Peter » Do Okt 12, 2006 00:17

Los van het feit dat de 121g op de vrije markt tussen de 32 en 39 euro kost, (en daar komen dan nog verzendkosten overheen) is dat eigenlijk nog niet zo,n gekke prijs.
Persoonlijk zou ik voor een desktop toch liever een PCI kaart inbouwen, maar ja, dat moet je dan ook maar weer net aandurven als leek.
Eigenlijk vind ik dat een desktop aan de UTP hoort, maar ja vrouwen en kabels door de kamer gaat zelden samen.
Nu je laptop nog :D
http://www.baard-frl.net
Het weer in Baard:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peter
Guru

Berichtdoor iTsMe » Do Okt 12, 2006 11:13

Even een opmerking ,
Die installatie cd,s van al die fijne providers die laat je het beste ongeopend !
wat heeft het voor zin om zo,n ding te draaien op je laptop als je geen kpn adapter heb en je ook niet weet wat er allemaal geinstalleerd wordt , met als gevolg dat al je settings een zooitje worden
Je doet er beter aan om je even te verdiepen in de basics m.b.t het opzetten van een wireless connectie welke in principe met elk wireless device kan
Ik weet dat dit een beetje bot overkomt maar geloof mij het klakkeloos draaien van al die fijne cd,s veroorzaakt een hoop ellende
Gebruikers-avatar
iTsMe
Guru

Berichtdoor Sandro » Do Okt 12, 2006 21:55

iTsMe schreef:Even een opmerking ,
Die installatie cd,s van al die fijne providers die laat je het beste ongeopend !
wat heeft het voor zin om zo,n ding te draaien op je laptop als je geen kpn adapter heb en je ook niet weet wat er allemaal geinstalleerd wordt , met als gevolg dat al je settings een zooitje worden
Je doet er beter aan om je even te verdiepen in de basics m.b.t het opzetten van een wireless connectie welke in principe met elk wireless device kan
Ik weet dat dit een beetje bot overkomt maar geloof mij het klakkeloos draaien van al die fijne cd,s veroorzaakt een hoop ellende

Helemaal mee eens.
Sandro
In opleiding

Terug naar Startpunt