Het project begint natuurlijk met het aanschaffen van een La Fonera Router.
En vervolgens heb ik bij een lokale sanitair toko een zogenaamde schroefdop voor een 120mm PVC pijp, en een zogenaamd te verlijmen einddop.
En vervolgens heb ik bij een WiFi shop een RP-SMA plug naar een RP-TNC chassisdeel verloop-kabeltje weg gehaald.
En in mijn hobby doos heb ik vervolgens alle overige benodigdheden (zoals bouten, moeren, enz) gevonden.
Ben aangevangen met het plaatsen van het verloopkabeltje in de bij de schroefdop meegeleverde verloop.
Tevens heb ik hier ook een voor P.O.E aansluiting aangepast cat5 kabel doorgevoerd/in geplaatst om de te plaatsen La Fonera router aan mijn netwerk te kunnen koppelen en van de vereiste 5 volt werkspanning te voorzien. (meer hier over in een later stadium).
vervolgens heb ik de La Fonera router geplaatst om te zien hoe het een en ander past met de schroefdop vast en dicht gedraaid.
De onderstaande afbeelding geeft een blik gezien van uit de nog vast te lijmen einddop.
De volgende stap was he bedenken en maken van een antenne/vlaggenmast montage mogelijkheid, heb dit vervaardigd met een aantal in mijnhobby doos voorhanden liggende items.
Heb de te lijmen eind dop (door middel van een boormachine) voorzien van een tweetal 8 mm gaatjes, voor meer details verwijs ik u naar de hier direct onder weergegeven afbeeldingen.
Na de montage mogelijkheid aanpassing van de te lijmen einddop, heb ik de einddop dan ook verlijmd.
Aan de binnen zijde heb ik om lekkage te voorkomen een extra (uit een reststukje printplaat vervaardigde) binnendeksel geplaatst, deze heb ik vast gezet met een flinke hoeveelheid siliconenkit.
De volgende stap is de La Fonera Router aan de interne connectors te koppelen en de schoefdeksel dicht te schroeven.
TESTING TIJD.
Om dit project nu eerst goed te kunnen testen voor de daadwerkelijke buiten montage aan de antenne mast, heb ik het geheel verbonden een test P.O.E cat5 kabel.
En het project vervolgens tijdelijk in de meterkast geplaatst, gekoppeld aan een van de ADSL routers.
(Heb voor deze in huis test periode eventjes een hier nog voorhanden liggende WAP11 antenne gebruikt)
De reden van het binnenhuis testen is een aantal ledig, ten eerste heeft de PVC lijm en de siliconenkit nu mooi de tijd om te drogen/uit te harden en vervolgens is het nu nog verdraaid handiger om ergens bij te komen (als mocht dit nodig mocht blijken te zijn) en of te wijzigen (als mocht dit nodig mocht blijken te zijn).
Tijdens deze minimaal 12 uur durende meterkast testperiode word er elke 10 min: een ping naar dit project verstuurd, en als de LA Fonera router om welke reden dan ook geen pong terug geeft en of zich zelf reset zal ik hier een waarschuwingsberichtje van ontvangen op mijn PDA
(tussen haakjes via en door middel van dit project aan het internet verbonden heb ik deze posting geplaatst)
Gerard