Hoe je FONera zo goedkoop mogenlijk buiten te monteren

Antennes maken, solderen, bouwtekeningen

Moderator: Super-Mods

Hoe je FONera zo goedkoop mogenlijk buiten te monteren

Berichtdoor Degrijze » Za Okt 20, 2007 09:53

Met deze posting wil ik u een simpele en goedkope manier tonen om uw La Fonera Router is te plaatsen in een weersbestendige verpakking.
Het project begint natuurlijk met het aanschaffen van een La Fonera Router.
En vervolgens heb ik bij een lokale sanitair toko een zogenaamde schroefdop voor een 120mm PVC pijp, en een zogenaamd te verlijmen einddop.
Afbeelding
En vervolgens heb ik bij een WiFi shop een RP-SMA plug naar een RP-TNC chassisdeel verloop-kabeltje weg gehaald.
Afbeelding
En in mijn hobby doos heb ik vervolgens alle overige benodigdheden (zoals bouten, moeren, enz) gevonden.

Ben aangevangen met het plaatsen van het verloopkabeltje in de bij de schroefdop meegeleverde verloop.
Tevens heb ik hier ook een voor P.O.E aansluiting aangepast cat5 kabel doorgevoerd/in geplaatst om de te plaatsen La Fonera router aan mijn netwerk te kunnen koppelen en van de vereiste 5 volt werkspanning te voorzien. (meer hier over in een later stadium).
Afbeelding
Afbeelding

vervolgens heb ik de La Fonera router geplaatst om te zien hoe het een en ander past met de schroefdop vast en dicht gedraaid.
Afbeelding
Afbeelding

De onderstaande afbeelding geeft een blik gezien van uit de nog vast te lijmen einddop.
Afbeelding

De volgende stap was he bedenken en maken van een antenne/vlaggenmast montage mogelijkheid, heb dit vervaardigd met een aantal in mijnhobby doos voorhanden liggende items.
Heb de te lijmen eind dop (door middel van een boormachine) voorzien van een tweetal 8 mm gaatjes, voor meer details verwijs ik u naar de hier direct onder weergegeven afbeeldingen.
Afbeelding
Afbeelding

Na de montage mogelijkheid aanpassing van de te lijmen einddop, heb ik de einddop dan ook verlijmd.
Aan de binnen zijde heb ik om lekkage te voorkomen een extra (uit een reststukje printplaat vervaardigde) binnendeksel geplaatst, deze heb ik vast gezet met een flinke hoeveelheid siliconenkit.
Afbeelding

De volgende stap is de La Fonera Router aan de interne connectors te koppelen en de schoefdeksel dicht te schroeven.

TESTING TIJD.
Om dit project nu eerst goed te kunnen testen voor de daadwerkelijke buiten montage aan de antenne mast, heb ik het geheel verbonden een test P.O.E cat5 kabel.
Afbeelding

En het project vervolgens tijdelijk in de meterkast geplaatst, gekoppeld aan een van de ADSL routers.
Afbeelding
(Heb voor deze in huis test periode eventjes een hier nog voorhanden liggende WAP11 antenne gebruikt)

De reden van het binnenhuis testen is een aantal ledig, ten eerste heeft de PVC lijm en de siliconenkit nu mooi de tijd om te drogen/uit te harden en vervolgens is het nu nog verdraaid handiger om ergens bij te komen (als mocht dit nodig mocht blijken te zijn) en of te wijzigen (als mocht dit nodig mocht blijken te zijn).
Tijdens deze minimaal 12 uur durende meterkast testperiode word er elke 10 min: een ping naar dit project verstuurd, en als de LA Fonera router om welke reden dan ook geen pong terug geeft en of zich zelf reset zal ik hier een waarschuwingsberichtje van ontvangen op mijn PDA

:wink:
(tussen haakjes via en door middel van dit project aan het internet verbonden heb ik deze posting geplaatst) :shock:

:roll:
Gerard
Gebruikers-avatar
Degrijze
Guru

Berichtdoor krommetje » Za Okt 20, 2007 10:05

Leuk project! mijn complimenten!
ik ga dit zeer zeker "papagaaien"

Peter
krommetje
Expert

Berichtdoor A. van den Oever » Za Okt 20, 2007 10:13

Leuk project, maar gebruik a.u.b. geen siliconen kit op basis van azijnzuur-rester, dit tast de elektronica onherstelbaar aan, zeker in zo’n afgesloten behuizing.
Acrylaatkit voldoet zeker inwendig in de meeste van alle gevallen prima.
Succes verder.
Anton
A. van den Oever
Junior Member

Berichtdoor Degrijze » Za Okt 20, 2007 10:35

A. van den Oever schreef:Leuk project, maar gebruik a.u.b. geen siliconen kit op basis van azijnzuur-rester, dit tast de elektronica onherstelbaar aan, zeker in zo’n afgesloten behuizing.
Acrylaatkit voldoet zeker inwendig in de meeste van alle gevallen prima.
Succes verder.
Anton

Anton, stom van mij dat ik dit niet vermeld heb in de posting, maak namelijk voor al mijn WiFi projecten alleen maar gebruik van azijnzuur vrije siliconen kit.
Deze kost wel iet meer, maar spaart inderdaad de electronica.
Mijn dank voor je aanvulende informatie.

Gerard
Gebruikers-avatar
Degrijze
Guru

Berichtdoor Degrijze » Za Okt 20, 2007 16:43

Heb vandaag tussen alle bedrijvigheden door nog net de tijd gevonden om het project buiten te monteren en te koppelen aan een van de 3 (Pe2eR)sector antenne's
Afbeelding
Hoop morgen deze buiten gemonteerde La Fonera weer op te kunnen nemen in mijn netwerk.
Zal u van het verdere verloop op de hoogte houden.

Gerard
Gebruikers-avatar
Degrijze
Guru

Berichtdoor iTsMe » Za Okt 20, 2007 16:53

Funny ,
Voor die Fon stickers heb ik nog steeds geen geschikte plek kunnen vinden :D
Gebruikers-avatar
iTsMe
Guru

Berichtdoor krommetje » Zo Okt 21, 2007 13:24

waar blijft de post over de POE?
krommetje
Expert

Berichtdoor shure-fan » Ma Okt 22, 2007 23:12

ik ben ook een manier om POE toe te passen op een fon, maar wil dit graag doen via alleen de utp stekker, dus intern dan een paar printbanen doorsnijden en doorsolderen aan de power connector
shure-fan
Senior member

Berichtdoor Degrijze » Di Okt 23, 2007 09:23

krommetje schreef:waar blijft de post over de POE?

Ook al beschik ik nog niet over mijn eigen afbeeldingen wil voor als nog een poging wagen om in deze posting het een en ander duidelijk te maken over een mogenlijk te gebruiken PowerOverEthernet (P.O.E) oplossingen.
(Passive P.O.E)
Mits de gebruikte cat5 kabel lengte tussen je netwerk en je Fonera niet langer dan 5 meter is kan je gebruik maken van de zogenaamde Passive P.O.E oplossing zoals hier onder is weergegeven.
Afbeelding
Nu kan je een dergelijk setje aankopen of er net als ik er voor te kiezen om dit zelf te maken en deze kabeltjes aanweerszijde te voorzien van een RJ45 connector. En met behulp van een 2tal RJ45 cat5kabel verlengings units is het geheel ook netjes koppelbaar.
Afbeelding
Als ik dergelijke kabels zelf maak dan houd ik de bruine en bruin/witte aan voor de + (positief) van de voedingsspanning en vervolgens de blauwe en blauw/witte voor de - (negatief) van de voedingsspanning.

Deze passive P.O.E oplossing werkt prima met de bij de Fonera meegeleverde voedings spanning adaptor, mits de te gebruikte CAT5 kabel lengte mar niet boven de 5 meter komt.

Helaas ging voor mij in mijn situatie deze passive P.O.E oplossing niet op daar ik een afstand moet overbruggen van ongeveer 45 meter.
Dus moest ik voor mijn buiten gemonteerde Fonera kiezen voor een active P.O.E oplossing, waar bij er aan de voedingszijde een hogere voedings spannings adaptor (12 volt) gebruikt word en aan de zijde van de Fonera deze terug gebracht word naar de benodigde 5 volt werkspanning van de Fonera.
(Meer info hier over volgt snel)....

Gerard
Gebruikers-avatar
Degrijze
Guru

PoE

Berichtdoor iTsMe » Di Okt 23, 2007 10:03

Gezien de intresse in PoE is het volgende linkje mischien ook nog intressant

http://www.knudde.be/index.php?page_name=poe&page=1
Gebruikers-avatar
iTsMe
Guru

Berichtdoor Pe2er » Di Okt 23, 2007 12:05

Als je niet bang bent om een beetje te grutten in je bakkie, dan kun je het ook zo doen:
Afbeelding
...Dit is een DWL-900AP+ met actieve POE aanpassing, maar de Fonera is vast ook wel aan te passen..
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor Degrijze » Di Okt 23, 2007 13:59

Erwin, dat is de Fonera zeker wel, waren niet het feit dat de FONera hardware standaard nog al wat hitte veroorzaakt.
En om in de zelfde ruimte alwaar je de FONera hardware geplaatst hebt vervolgens ook nog eens een spannings IC te plaatsen zal mijn inziens de warmte alleen nog maar verder op schroeven, wat vervolgens weer tot een constant heropstartende fonera leid.
Heb daarom voor mijn situatie dan ook gekozen voor en active POE waarbij ik het active deel in een aparte behuizing buiten de FONera behuizing geplaatst .

Gerard
Gebruikers-avatar
Degrijze
Guru

Berichtdoor Pe2er » Di Okt 23, 2007 14:51

Duidelijk, een verstandige keuze :)
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Buitentemperatuur

Berichtdoor Richard-Sneek » Di Okt 23, 2007 21:12

Wat is jullie ervaring met de buitentemperatuur.
Welke invloed hebben hoge (meer dan 25 graden) en lage temperaturen (onder vriespunt) op de werking van het AP dat je inbouwd?
Ik heb namelijk wel eens een dect-repeater zo ingebouwd en heb de trafo die erbij zat expres in de zelfde behuizing gemonteerd voor de warmte.
Die repeater werkt nog steeds prima...
De aanwezige spelfouten in de bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.
Richard-Sneek
Senior member

Berichtdoor Maximinus » Di Okt 23, 2007 21:41

Dus dan heb jij 220V door de utp heen lopen???
Maximinus
Guru

Volgende

Terug naar Werkplaats