Bouw SWR meter voor 2.4GHz

Antennes maken, solderen, bouwtekeningen

Moderator: Super-Mods

Berichtdoor Pe2er » Wo Jul 23, 2003 08:51

Bedank :oops:

Je gelooft het nooit; ik heb gisteren naar die pagina gekeken!

Die veldsterktemeter is zo op mijn metertje aan te sluiten (ipv de meetcel voor SWR). Als ik overigens alleen een antenne op die SWR brug aansluit, krijg ik ook al een soort veldsterktemeter (zij het dat 'ie niet zo gevoelig is)

Met een kortsluit-plug op de SWR meetcel aangesloten heb je een soort milli-watt meter voor AP's. Geen absolute waarden, maar wel bruikbaar om AP's met elkaar te vergelijken, en om te bepalen op welke uitgang er gezonden wordt....

Deze SWR meetbrug werkt overigens ook met het uitgangs vermogen van mijn AP op minimum (12,5%) 8)
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor Pe2er » Zo Jul 27, 2003 12:30

Veldsterte metertje is ook af.

Ontwerp wel iets gewijzigd; heb een 50x50mm printplaat als reflectortje en een 32x32mm diamandje en een 3-10pF trimmertje en een ander diode 1SS99 en een female BNC ipv een male BNC. Voor de rest precies hetzelfde als bovenstaand ontwerp ;-)

Ik krijg tot op een meter van een AP met 8dBi omni een uitslag op de meter. Straks mijn magnetron eens controleren op stralings-dichtheid :-)
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor om3ega » Zo Jul 27, 2003 16:13

En ? :) ..

Kan je nog veilig in huis blijven als je je avond eten aan het opwarmen bent? :)
De nieuwe website is online http://www.wireless-rotterdam.nl | | Dit net wel...
Gebruikers-avatar
om3ega
Expert

Berichtdoor Pe2er » Zo Jul 27, 2003 17:48

Tja, die magnetron.... Komt in ieder geval een bak meer straling vanaf dan van m'n AP. Polaristie is verticaal (dus hij lekt langs de verticale rand van de deur???). Op 2 meter afstand nog volle schaal uitslag.

Net ook mijn auto-antenne afgeregeld op optimale SWR. Bleek een kortsluitinkje in te zitten als de antenne heen-en-weer bewoog. Is nu weer in orde.

SWR meter werkt dus ook op 2m en 70cm :-) Gebruikte m'n ICOM IC-Q7e als HF generator (200mW)

Morgen weer lekker naar kantoor :-(
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor Pe2er » Ma Aug 18, 2003 18:37

Ik heb eens een diepte-investering gedaan en mezelf een 50 Ohm afsluitweerstandje aangeschaft bij Barend Hendrikse:

MDUMMY-EMC Super micro resistor 50 ohm 1% max. 15 GHz 1.00

Gemonteerd op een N-connector met flens geeft ´ie een VSWR van 1:1.0 tot 1:1.15, afhankelijk van hoe hard ik ´m aandraai. Als de connector een beetje losgedraaid wordt, loopt ´ie het beste....

Een dummy load behoort een VSWR van 1:1.0 te hebben. Het resultaat valt dus niet tegen. Heb het al eens gezegd, maar ´I Love it, when a plan comes together´ :wink:
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Het schema van de peak-hold schakeling

Berichtdoor Pe2er » Di Aug 26, 2003 22:12

Hier is het schema van de indicator te vinden

/Edit1: Image veranderd in een link omdat het plaatje nogal breed is en de opmaak van het forum verstoort....

/Edit2: De OP-400 OPAMP is een beetje duur (20 Euro :-) ). Dit komt, omdat 'ie al een jaar of 10 niet meer geproduceerd wordt. Elke ander Quad OPAMP met low offset is echter bruikbaar. Waarschijnlijk voldoet zelfs een TL-084 (maar dat moet ik eerst nog even verifiëren)
Laatst gewijzigd door Pe2er op Vr Dec 31, 2004 10:39, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor Pe2er » Vr Sep 05, 2003 06:50

Kwam nog een leuk ontwerpje tegen, gebaseerd op hetzelfe principe: http://www.pollak.sulinet.hu/elektro/hi ... how_to.htm Volgens 'hun' een uitvoering bruikbaar van 1,8...1300MHz.

PS: Joeri/ Emiel: Ik heb de discusie over CAD programma's eruit gefilterd om het onderwerp leesbaarder te maken.
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor Pe2er » Ma Sep 15, 2003 10:37

Voor de 'electronically challenged' onder U, een korte beschrijving van de werking van de hierboven beschreven electronica.

De eerste OPAMP U1A wordt gebruikt om een positieve en negatieve voedingsspaning voor de OPAMPS te creëren uit 1 9 Volt batterij. Een zogenaamde "virtuele aarde".

Uit de SWR meetkop komen alleen pulsvormige (DC-achtige) signalen; GEEN 2.4GHz dus. Puls heeft een pulsbreedte van 0,2....0,5ms en een rust van 99,5...99,8ms. Spanning is aan paar volt maximaal en afhankelijk van de mate van onbalans in de brug. Die 100ms periode is omdat ik m'n SSID met 100ms interval uitzendt...

De pulsen worden via een potmeter R3 aan de schakleling doorgegeven. Deze potmeter wordt gebruikt om de meter een maximale uitslag te geven bij maximale onbalans van de brug (= kortsluiting op de meet-bus). Het AP zit in dit geval overigens een VSWR van 1:2 en zal dus niet stuk gaan...

De OPAMP U1B buffert de pulsen uit detector. De 1u5 wordt heel snel opgeladen tot de piek-waarde van de puls (want de OPAMP heeft een lage uitgangsweerstand) en de terugkoppeling zorgt ervoor, dat de drempelwaarde van de diode gecompenseerd wordt. Zodra de piekspanning van de puls bereikt is, gaat de uitgang van de OPAMP naar de negatieve voedingsspanning toe. De 1u5 C wordt nu via de 1M weerstand ontladen, tot de volgende puls weer komt, en de OPAMP de C weer op gaat laden. Dit is de peak-hold schakeling :-)

De OPAMP die hier weer achter komt (U1C), versterkt een paar keer omdat mijn analoge meter een ingebouwde voorschakelweerstand heeft voor 1 Volt schaalmaximum. Als je een 100uA metertje gebruikt is dit niet nodig... De dioden en de 100 Ohm weerstand bij de meter beperken de maximale spanning op mijn meter tot +1,2V en -0,6V. Dat vindt 'ie wel fijn en slaat de naald niet krom in de hoek...

Er is ook nog voorzien in een uitgang voor een externe (digitale) voltmeter of oscilloscoop. De OPAMP U1D is zo aangesloten, maar de uitgang is bij mij niet voorzien van een externe aanluiting. Eigenlijk zit 'ie er alleen maar, omdat en OP400 4 OPAMPS in zich heeft en een niet-aangesloten OPAMP kan gaan oscilleren. Ik heb 'm dus wat te doen gegeven...
Laatst gewijzigd door Pe2er op Vr Dec 31, 2004 10:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor bigred » Ma Sep 29, 2003 08:55

mischien handig als je een beetje webspace ergens over hebt om het geheel online ze zetten met duidelijk beschrijving en onderdelen lijst erbij vind het zo een beetje moeilijk te volgen allemaal (hier moet je wel zin in hebben natuurlijk)
mischien dat ik dan wel een poging ga doen dit na te bouwen
ook heb ik nergens een schaalverdeling gezien hoe je die gemaakt hebt (ik heb nog wel metertjes van een oude 27 mc swr meter zou je deze bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken)
ook heb ik wel wat oude temperatuur meters gevonden (vrij groot) lijkt me wel makkelijk om een swr meter te hebben voor wifi heb het met 27 mc al zovaak meegemaakt met auto antennes dat er een sluitinkje ergens zit die ineens naar jaren op kwam dagen zou tof zijn als je die meteen kan vinden en natuurlijk ook handig om je eigebouw antennes te testen
Gebruikers-avatar
bigred
Moderator

Geen bouwpagina van SWR meter

Berichtdoor Pe2er » Ma Sep 29, 2003 09:21

Hey Grote Rooie,

This is it! Ik besteed mijn tijd liever aan het bouwen van apparatuur en antennes dan aan het maken van flitsende websites.

Ik heb een dergelijk project staan op: http://home.wanadoo.nl/erwin.gijzen/swrbridge/Swr.htm ; Dit is een SWR meter die op hetzelfde principe gebaseerd is. Hier vind je ook de schaalverdeling terug en een handleiding hoe de SWR meter te gebruiken. Dit is een eerder model van de huidige uitvoering...

Mocht je meer informatie nodig hebben, of mocht er iets onduidelijk zijn, schroom dan niet om het te vragen :wink:

Er is iemand van dit forum bezig om deze meter na te bouwen. Hij maakt daar ook een mooi printontwerp bij (nog in ontwikkeling, maar ziet er goed uit). Wellicht dat hij de zaken beter documenteert :oops:

PS: Mijn draaispoelmeter komt overigens ook uit een temperatuurmeter :-)
Laatst gewijzigd door Pe2er op Vr Dec 31, 2004 10:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor Pe2er » Vr Dec 05, 2003 11:38

Ik ben bezig een tweede exemplaar van de VSWR meter in elkaar te zetten. De SWR meetbrug is klaar en werkt :D

Heb besloten toch maar een uitgebreide bouwbeschrijving te publiceren. Afgaande op de vragen die ik per email krijg, is eea toch niet duidelijk (er zijn blijkbaar toch nog sukkels die zo een ding bouwen :wink:, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht... )

:wink: Erwin
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor kockie » Vr Dec 05, 2003 19:56

Pe2er schreef:Heb besloten toch maar een uitgebreide bouwbeschrijving te publiceren.

:top: Hulde Erwin :!:

Kan ik m'n soldeerbout misschien weer eens uit de kast halen!
Discussieren over Duurzame energie?

Joep de op een na nieuwste Kockie
Bart de nieuwste Kockie
Gebruikers-avatar
kockie
Moderator

Bouwbeschrijving in aantocht

Berichtdoor Pe2er » Ma Dec 08, 2003 20:42

Een complete bouwbeschrijving voor de Wifi SWR meter
A Complete description on how to build this Wifi SWR meter

Simultaan in het Nederlands en Engels (krijg ook nogal wat vragen in die taal, dus vandaar ;-) )
Commentaar en (vooral) opbouwende kritiek is welkom. Vertel me wat onduidelijk is, en ik zal trachten de beschrijving te verduidelijken.

PS: Wil me ook vooral richten op het hoogfrequent deel van de schakeling, omdat dat het meest kritische deel is...
Laatst gewijzigd door Pe2er op Vr Dec 31, 2004 10:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

great!!

Berichtdoor vortex » Zo Dec 14, 2003 23:09

thanks for what looks like an easy, compact design.

here in london free2air have constructed a few prototypes for wifi SWR meters to test various homemade patches, helicals, spiders, slots, and colinear antennae. but so far not quite successful in getting stable results. your documentation has helped a lot. we plan to try one out in the next week or so.

and of course, we'll finally be able to measure our secret project ...

Afbeelding

;-) well, it keeps the vampires away!

shine!

.vortex
vortex
Newbie

Re: great!!

Berichtdoor Pe2er » Ma Dec 15, 2003 07:47

vortex schreef:... we plan to try one out in the next week or so.

and of course, we'll finally be able to measure our secret project ...

I Hope that is works out for you. Should you have any questions, feel free to post them here.

I Am very curious if you'll get your 'secret project' and Spray On 'Graffitti'-style Wireless LAN Antennaproject to radiate :wink:

Another dutch amateur (PA0HOO) did some measuring on the Helix antenna that you are also trying to build. He found some errors in the commonly published design. He published his findings at this page
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

VorigeVolgende

Terug naar Werkplaats