Voor de 'electronically challenged' onder U, een korte beschrijving van de werking van de
hierboven beschreven electronica.
De eerste OPAMP U1A wordt gebruikt om een positieve en negatieve voedingsspaning voor de OPAMPS te creëren uit 1 9 Volt batterij. Een zogenaamde "virtuele aarde".
Uit de SWR meetkop komen alleen pulsvormige (DC-achtige) signalen; GEEN 2.4GHz dus. Puls heeft een pulsbreedte van 0,2....0,5ms en een rust van 99,5...99,8ms. Spanning is aan paar volt maximaal en afhankelijk van de mate van onbalans in de brug. Die 100ms periode is omdat ik m'n SSID met 100ms interval uitzendt...
De pulsen worden via een potmeter R3 aan de schakleling doorgegeven. Deze potmeter wordt gebruikt om de meter een maximale uitslag te geven bij maximale onbalans van de brug (= kortsluiting op de meet-bus). Het AP zit in dit geval overigens een VSWR van 1:2 en zal dus niet stuk gaan...
De OPAMP U1B buffert de pulsen uit detector. De 1u5 wordt heel snel opgeladen tot de piek-waarde van de puls (want de OPAMP heeft een lage uitgangsweerstand) en de terugkoppeling zorgt ervoor, dat de drempelwaarde van de diode gecompenseerd wordt. Zodra de piekspanning van de puls bereikt is, gaat de uitgang van de OPAMP naar de negatieve voedingsspanning toe. De 1u5 C wordt nu via de 1M weerstand ontladen, tot de volgende puls weer komt, en de OPAMP de C weer op gaat laden. Dit is de peak-hold schakeling
De OPAMP die hier weer achter komt (U1C), versterkt een paar keer omdat mijn analoge meter een ingebouwde voorschakelweerstand heeft voor 1 Volt schaalmaximum. Als je een 100uA metertje gebruikt is dit niet nodig... De dioden en de 100 Ohm weerstand bij de meter beperken de maximale spanning op mijn meter tot +1,2V en -0,6V. Dat vindt 'ie wel fijn en slaat de naald niet krom in de hoek...
Er is ook nog voorzien in een uitgang voor een externe (digitale) voltmeter of oscilloscoop. De OPAMP U1D is zo aangesloten, maar de uitgang is bij mij niet voorzien van een externe aanluiting. Eigenlijk zit 'ie er alleen maar, omdat en OP400 4 OPAMPS in zich heeft en een niet-aangesloten OPAMP kan gaan oscilleren. Ik heb 'm dus wat te doen gegeven...