Bouw SWR meter voor 2.4GHz

Antennes maken, solderen, bouwtekeningen

Moderator: Super-Mods

Re:Re: Printplaat SWR meter peak-hold

Berichtdoor RDMs » Do Mei 20, 2004 20:29

Sorry voor de Wifi i.p.v .NL :oops: knippen en plakken maken meer stuk dan je liefs is,en tja als je via Wifi bent ingelogd merk je deze fout niet zo snel op. :(
Ja en dat van die BNC connector en het smd weerstandje dat wist ik, maar ja ik heb hem ook alleen maar voor pruts gemaakt :wink: en om het signaal eens op de scoop te bekijken en het was ook een doel om eens een printje te ontwerpen op de computer.(en deze is daar interessant genoeg voor)
De meeste onderdelen had ik nog liggen, of zoals de BNC een keer uit de afvalbak opgevist als er op de zaak eens wat werd weggegooit.
Maar aan de andere kant de weerstanden in de brug zelf zijn bij jou toch ook gewone smd types dus dan is die brug toch ook niet helemaal in balans of zie ik dat verkeert :shock: ,en tot welke frequentie zijn gewone smd weerstanden eigenlijk te gebruiken?
Die tip met de capacitieve weerstand doormiddel van een stukje folie is ook interessant alleen frequentie afhankelijk misschien? :?
Gebruikers-avatar
RDMs
Newbie

Berichtdoor Pe2er » Do Mei 20, 2004 20:43

Gewoon gebruiken wat je voorhanden hebt. Daar heb ik alle begrip voor ;) Daarom zit er in mijn PH schakeling ook een OP-400 OPAMP :D

Ik gebruik inderdaad gewone SMD weerstanden voor de bovenste helft van de brug. De hebben iets zelfinductie (1nH per mm lengte geloof ik). Maar omdat dat voor beide brughelften gelijk is geeft dat niet.

Voor de referentie gebruik in een SMD micro weerstandje. Die is extreem klein (dus minder zelfinductie) en de kant van de SMD tegenover de koolfilm is voorzien van een metaallaagje. Dit weerstandje wordt gebruikt als referentie voor je antenne. Dus hoe beter deze 50 Ohm is, hoe nauwkeuriger je brug.

En ja, een C-tje parallel aan je brug is frequentie afhankelijk. Maar als je de brug alleen op 2.4GHz gebruikt....

Ik heb verschillende van deze bruggen gebouwd met een tweetal SMD weerstanden als referentie. Tot 500 MHz gaat dat prima. Tussen 500MHz en 2,4GHz in kan ik niets meten. Op 2,4GHz was de brug niet goed in balans met die SMD weerstanden. Samen met je BNC pluggen lijkt die 500MHz voor jouw brug het hoogst haalbare. Maar: Probeer gewoon eens een goede dummy aan te sluiten. Wellicht is de brug compleet in balans en heb ik gewoon ongelijk :)
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor RDMs » Za Mei 22, 2004 13:10

Duidelijk verhaal :D
Had ik nog twee dingetjes

1: zorgt de drempelwaarde van 0,3Volt van de diode (bij mijn hp2810 en bij jouw 1SS99 ) er niet voor dat de SWR beter lijkt dan dat die in werkelijkheid is vooral bij laag vermogen. :shock:

2: Bij mijn ontstaat er over D1 1n4148 na U1B een kleine offset spanning (ca 60mV) waardoor de meter niet helemaal op 0 komt heb jij dit ook? :cry:
Gebruikers-avatar
RDMs
Newbie

Berichtdoor Pe2er » Za Mei 22, 2004 15:18

RDMs schreef:1: zorgt de drempelwaarde van 0,3Volt van de diode (bij mijn hp2810 en bij jouw 1SS99 ) er niet voor dat de SWR beter lijkt dan dat die in werkelijkheid is vooral bij laag vermogen. :shock:

De stroom door de diode is heel erg klein, De drempelwaarde zal dus iets lager liggen. Daarbij komt, dat dioden ook onder de drempelspanning werken; De impedantie in doorlaatrichting is iets lager dan die in sperrichting. Je krijgt dus ook een gelijkspanning uit de detector als de amplitude van de HF spanning onder de drempelspanning van de diode blijft. Je houd natuurlijk wel een niet-lineariteitsfout in dat gebied. Maar of een antenne nu 1:1.1 loopt of 1:1.2 is eigenlijk niet echt boeiend....

Ik heb wel eens gekeken wat het verschil is in aanwijzing als ik mijn AP op 12,5% output vermogen zet ipv 100%. Daar was dus geen verschil in, en dat is een goed teken :)
RDMs schreef:2: Bij mijn ontstaat er over D1 1n4148 na U1B een kleine offset spanning (ca 60mV) waardoor de meter niet helemaal op 0 komt heb jij dit ook? :cry:

Nee, ik heb daar geen last van. Questie van geluk bij het uitzoeken van de OPAMP. Ook is mijn meter behoorlijk ongevoelig (1 Volt FSD)

De fout komt niet door U1b; die OPAMP heeft geen invloed op de uitgangsspanning als er geen ingangssignaal (Output is Negatief, dus D1 spert). De offset zit in OPAMP U1c. Je zou kunnen proberen om de andere OPAMP U1d te gebruiken, of een andere LM324 erin te prikken.

Als dat allemaal niet helpt, kun je de meter ongevoeliger maken door een weerstand op te nemen tussen R8 en de meter. Neem een weerstand die zo groot is, dat de meter bij 1 volt volle schaaluitslag heeft. De meter zal dan bij balans van de brug nog steeds ietsje uitslaan, maar lang niet zo ver als nu (door de extra weerstand dus) :wink: Dus als je een 1mA metertje hebt neem je een 1k Ohm voorschakelweerstand.
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Re:Re: Printplaat SWR meter peak-hold

Berichtdoor Pe2er » Za Mei 22, 2004 15:20

RDMs schreef:Sorry voor de Wifi i.p.v .NL :oops:

Bekende fout overigens; Om3ga doet dat ook weleens 8)
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor om3ega » Za Mei 22, 2004 15:40

Ken je nagaan .. er is voor ons al bijna geen andere wereld meer dan een wereld die eindigt op .wifi :D
De nieuwe website is online http://www.wireless-rotterdam.nl | | Dit net wel...
Gebruikers-avatar
om3ega
Expert

Berichtdoor RDMs » Za Mei 22, 2004 22:08

Wederom een duidelijk antwoord. :D
Tussen R8 en de meter had ik al een weerstand van 3,3Kohm opgenomen,zodat bij 1Volt de meter volle uitslag gaf. :P
Toen sloeg de meter al tot de helft uit, waarna ik R7 overbrugt had zodat U1C nog maar 1x versterking gaf. :wink:
Waarna er die spanning van 60mV overbleef :cry: (en de meter nog maar een paar mm uitslaat) op de uitgang van U1C,maar deze spanning meet ik ook over C3, alleen als ik D1 overbrug wordt tie 0V.
Dus, of er komt spanning uit de ingangen (Pin 10 en 12) terug , of D1 is niet snel genoeg om een soort doorschiet of slinger gedrag in de regellus te voorkomen dacht ik zo?? :shock:

Verder werkt het wel goed zo te zien met kortsluitplug volle uitslag en zonder ook zo, en met het soep blik ca 0.2Volt = 1:1,5
maar dit kan ook de SWR van de referentieweerstnd zijn. :D :D

Dat gedoe met dat .NL is dat wat die paar man die buiten Rotterdam wonen gebruiken Cris? :shock: :D :P
Gebruikers-avatar
RDMs
Newbie

Berichtdoor Pe2er » Zo Mei 23, 2004 07:08

Eerst nog even dit: Ik las volgens mij als commentaar bij een van je foto´s dat je data over het netwerk heen gooit om je client aan het zenden te krijgen voor het doen van een SWR meting. Een eenvoudiger manier is om je client in de AH-HOC modus te zetten. Hij gaat dan spontaan en continue een baken uitzenden, zonder de noodzakelijkheid van een verbinding met een AP...
RDMs schreef:...Waarna er die spanning van 60mV overbleef :cry: (en de meter nog maar een paar mm uitslaat) op de uitgang van U1C,maar deze spanning meet ik ook over C3, alleen als ik D1 overbrug wordt tie 0V.
Dus, of er komt spanning uit de ingangen (Pin 10 en 12) terug , of D1 is niet snel genoeg om een soort doorschiet of slinger gedrag in de regellus te voorkomen dacht ik zo?? :shock:

Is deze 60mV ook aanwezig als je de potmeter volledig dicht draait? Zo ja, dan heeft het gedrag van D1 weinig te maken met het verschijnsel.

Wat is de uitgangsspanning van U1b? Als het goed is moet die dicht bij de negatieve voedingsspanning liggen.

Je zou kunnen proberen om de ingang van U1d los te koppelen. Met enig geluk halveert de offset-spanning (dan is de offset dus het gevolg van de input stroom van de OPAMP). Een mogelijk oplossing is het vergroten van C3 tot 15uF en verlagen van R5 tot 100kOhm. Daarmee verlaag je de respons van de schakeling op stromen aan de input van OPAMP U1b, U1c en U1d

Verder kan je R8 vergroten tot 3k3. Hiermee halveer je de uitslag van de meter bij 0 Volt (maar ook bij volle schaaluitslag).

RDMs schreef:Verder werkt het wel goed zo te zien met kortsluitplug volle uitslag en zonder ook zo, en met het soep blik ca 0.2Volt = 1:1,5
maar dit kan ook de SWR van de referentieweerstnd zijn. :D :D

Inderdaad, een aannemelijke waarde :) Ik heb ook wel eens een Ground-Plane Antenne gebouwd om mijn meter te testen. De SWR moet nabij 1:1 zijn voor een straler en radiaaltjes van 30,7mm*0,95. Bouw de GPA op een BNC chassisdeel. Straler direct op de middenpen, radiaaltjes onder een hoek van 45 naar beneden van de massa van de connector....
RDMs schreef:Dat gedoe met dat .NL is dat wat die paar man die buiten Rotterdam wonen gebruiken Cris? :shock: :D :P

:D
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor RDMs » Zo Mei 23, 2004 21:44

Die 60mV is onafhankelijk van de potmeterstand. :!:

De uitgangsspanning van U1B is inderdaad negatief ca -4,5Volt dus dat zit wel goed. 8)

Ik heb even het printspoor tussen R5 en pin 10-12 doorgesneden en meet nu een spanning van 15mV over C3, en meet dan op pin 10-12 ca 450mv maar deze spanning ligt eigenlijk nog hoger maar zak i.v.m de ingangsweerstand van mijn DMM. :?
Als ik dan ook nog eens het printspoor tussen pin 10 en 12 doorsnijd halveert deze spanning.

Dus het probleem ligt dus bij de ingangen van U1D en U1C.
Het vergroten van C3 en verlagen van R5 zou dus een inderdaad een verbetering kunnen geven evenals het vergroten van R8. :wink:

Maar blijkbaar is de LM324 niet zo erg geschikt voor deze schakeling? en is de ingangsweerstand van dit ic blijkbaar niet zo hoog als ik dacht. :evil:

Om hem te laten pulsen heb ik geen verbinding nodig met een AP maar Netstumbler moet wel aanstaan, dan worden er krachtige pulsen uitgezonden,maar als ik bijvoorbeeld een 100Mb bestand download dan zie ik alleen hele zwakke pulsjes op de scoop .
Het in AH-HOC modus zetten is misschien een optie. :wink:
Gebruikers-avatar
RDMs
Newbie

Berichtdoor Pe2er » Ma Mei 24, 2004 07:34

En een TL084? Die heeft een heel erg hoge ingangs-impedantie!
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

TL084 de oplossing!!

Berichtdoor RDMs » Zo Mei 30, 2004 20:21

Volgens mijn kun je gedachten lezen. :twisted:
Want aan de TL084 zat ik ook al te denken :roll: , en heb deze intussen gemonteerd. :wink:
En........ :shock: ik meet nu nog maar 1mV dus dat zit wel goed :P , die zie ik niet meer op de meter terug. :wink:
Nog bedankt voor de tips hier hebben andere nabouwers ook wat aan. :wink:
Gebruikers-avatar
RDMs
Newbie

Berichtdoor Pe2er » Ma Mei 31, 2004 09:12

:D
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor Pe2er » Za Jun 05, 2004 16:37

Ik heb vandaag en 2.4GHz video zendertje mishandeld om als signaalbron voor mijn SWR meter te dienen. Die dingen waren een paar weekjes geleden in de aanbieding bij mijn favo bouwmarkt.

Voordeel: De output is continue, en de SWR uitlezing is dus stabieler. Bovendien kan ik de peak-hold uitzetten, zodat kleine wijzigingen in de SWR direct zichtbaar worden.

Ook is het nu vrij makkelijk om van kanaal om te schakelen (1,2,3, respectievelijk onder, midden en hoog in de band). Met een AP en de PC is dat toch altijd vrij omslachtig. Nadeel is natuurlijk dat je maar 3 kanalen hebt. Mij benieuwen of daar nog wat aan te doen valt :twisted:

In de stand kanaal 1 is de video zender te gebruiken voor ATV uitzendingen in de zendamateur band (mits je in bezit bent van een vergunning natuurlijk). Op kanaal 2 en 3 mag je niet meer uitzenden op een aangesloten antenne (je voldoet immers niet meet aan de type-goedkeuring)

Hier staat een fotoverslag van de ombouw

Duidelijk was, dat je van de videolink geen echt denderend signaal mag verwachten. De 30mW RF wordt intern op een stukje draad gezet. Nog wrakkiger dan de standaard Wifi antennetjes :lol:

Dit is het eindresultaat; Een 2.4GHz video zendertje met externe antenne aansluiting (Een SMA chassisdeel met stukje semi-rigid coax eraan).
Afbeelding

De ontvanger heb ik dezelfde behandeling gegeven. Ook hier zat een draadje in als antenne. Vanavond eens de ether afspeuren op zoek naar spannende films van de buren :D
Laatst gewijzigd door Pe2er op Zo Okt 31, 2004 21:39, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Netjes

Berichtdoor XtcFm » Za Jun 05, 2004 16:43

In dat ding van Elro zit tenminste nog een net blikje waar de oscilator in verstopt zit..
Ik heb van die dingen van Medion...Zien er gewoon TE triest uit van binnen.

Mooi gedaan met dat semirigid..Leuke oplossing!

PE2AAB
XtcFm 104.3 FM
Gebruikers-avatar
XtcFm
Senior member

Berichtdoor joeri » Za Jun 05, 2004 20:52

Wat heb je met de infrarood (afstandbediening) schakeling gedaan ? gewoon laten zitten?
Zo te zien is het een schakeling opzich (433 mhz) en kan je de printbaan van de voedingsspanning onderbreken zodat het uitgeschakelt is (tx heb rx nog niet bekeken).

Toeval wil dat ik dezelfde set heb liggen en ja met ombouw ingedachte gekocht.
Joeri http://www.pe5jw.nl http://pe5jw.eigenstart.nl/

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
joeri
Guru

VorigeVolgende

Terug naar Werkplaats