Volgens deze meneer:
http://www.repeater-builder.com/rbtip/uhfcoll.html moet de
antenne 2% korter worden, en dan de SWR optimaliseren met de decoupler sleeve:
Kevin schreef:Step 2 suggests that you can build vertical beam downtilt into the antenna. When downtilt is desired you simply cut the element 2% shorter than the calculated length. This then makes the antennas resonant frequency higher than the operating frequency. Does this create SWR? Yes, and this can be trimmed somewhat with the adjustment of the decoupling sleeve. However, the suggested method of attaching the sleeve makes it difficult to adjust the sleeve easily. A better way of attaching the sleeve, to the brass feedline section, is to use a washer soldered into the top of the decoupling sleeve and solder a piece of brass tubing, one size larger than used to build the elements, into the washer allowing an inch or so inside the sleeve and above the washer. This will allow you to slide the decoupling sleeve, to the correct position, easily. When you are satisfied on the final position of the sleeve after tuning, simply solder the two brass tubes together at the upper joint. On UHF antennas I use a commode fill tube for the decoupling sleeve, available at the local hardware store and a U.S. twenty five cent piece fits into the tube perfectly. This is a cheap way of making a solderable washer, as it will only cost you a quarter. Make certain to use an older one in the 60's or 70's as not to get the newer cheap unsolderable aluminum ones.
En ik heb daar veel vertrouwen in, want hij is een van degenen op wiens informatie ik mijn bouwplan gebaseerd heb:
http://www.repeater-builder.com/rbtip/wa6svt.html (Er zijn meerder variaties op dit ontwerp gepubliceerd, maar dit leek mij een van de meest serieuze...)
Volgens de theorie komt de halve golf lengte op 52,2mm. In een poging de SWR te verbeteren, heb ik die lengte al verkort naar 50,2mm (Dat was de eerste
antenne die zaterdag gemeten werd; 49,2mm mantel met 1mm luchtspleet). In mijn beleving was de uptilt hiervan ook al minder dan bij de andere antennes van dit ontwerp die die dag gemeten zijn. De
antenne is dus al 4% korter dan bij het originele ontwerp van kevin. Dit is NIET te verklaren door de PVC pijp. Als ik die weglaat, blijft de SWR bijna ongewijzigd! Het moet de beruchte 'factor hoogfrequent magie' zijn.
Volgens de quote hierboven moet de elementlengte (inclusief luchtspleet) 49,2mm worden (2% korter). Ik zit te denken aan een 1mm luchtspleet, dus de mantel van de coax op 48,2mm afsnijden. Ik heb het vermoeden dat de decoupler bij een 8 segments omni 8X1mm omlaag moet. Maar dat zal emperisch bepaald moeten worden (gewoon proberen

)
Het zal echter duren tot na de hittegolf voor mijn zolder weer te betreden is :-(