Hulp gezocht! Aansluiten school aan WiFi netwerk Tanzania

Wat is er allemaal met WiFi te doen ?

Moderator: Super-Mods

Hulp gezocht! Aansluiten school aan WiFi netwerk Tanzania

Berichtdoor Mjunginger » Do Jan 19, 2006 09:24

Beste mensen,

Afgelopen augustus was ik op reis in het westen van Tanzania, veraf de touristische gebiede, in de buurt van de grens met Ruanda. Ik heb daar kennis gemaakt met John, die voor een lokale NGO (zie http://www.fadeco.org) werkt, een centrum voor armoedebestrijding en duurzame energie, maar ook een internetcafe hebben (aangesloten via een sateliet-breedbandverbinding). Nu willen ze graag een middelbare school via een draadloze verbinding aansluiten op hun netwerk, en daar zoeken ze hulp bij:

We would like to connect surrounding secondary schools to the Internet. One of the schools, Karaseco, about 10 km with a good line of sight from the base station (us). We are on a high point (hill) and the school is in a valley. By road it is 12km away. Not so many people have computers in this location. We do have a VSAT already in place with broadband internet whose signal strength (bandwidth) can be increased to cope with existing demand (over 256k). The school has a Local area network (LAN) in place.
We considered using a point-to-point connection but since we are in the interest of connecting some other institutions around of about the same range, wi-fi kind of connection would be the best option without having an so many antennae around.

We would appreciate assistance on:
-- advise on system configuration, costs of some good inexpensive material/equipment.
-- what one would need to fully geared to do to the installation.
-- advantages and/or disadvantages of using any system like that of connecting very far off places like that

Indien iemand John met deze vragen kan helpen, graag! Zijn email-adres is: kjohnah@hotmail.com, en hij is ook vaak online via de MSN-messenger. Hij spreekt geen Nederlands, maar prima Engels (en Swahili ;-) ).

Bij deze alvast hartelijk dank voor de hulp, Martin Junginger
Mjunginger
Newbie

Als of de duvel..

Berichtdoor Peter » Do Jan 19, 2006 10:13

Nah, ik zei gisteravond nog tegen Bigred dat we het grote Handboek voor Wirelessnetworking in The developing World beter in het swahili konden vertalen, dan hadden de mensen in Afrika er ook wat aan.
En nog geen 10 uur later kom jij met deze vraag :P

De internationale kopstukken van het wireless wereldje hebben sinds gisteren dus een handboek op het net in PDF formaat.

NB. Het boek was even online, als previeuw, op seattle wireless, maar krijgt volgende week een nieuw plekje op het web.

Daarmee kan John wel even vooruit.
Laatst gewijzigd door Peter op Do Jan 19, 2006 23:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
http://www.baard-frl.net
Het weer in Baard:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peter
Guru

Berichtdoor NodeFrenz » Do Jan 19, 2006 10:15

Beste Martin,

Lijkt het jouw niet beter eerst te informeren wat daar in Tansania de mogelijkheden met wifi zijn. Dus het maximaal vermogen en welke kanalen daar gebruikt mogen worden. 10 tot 12Km line of sight moet geen probleem zijn met 200mWatt als het daar mag.
Gebruikers-avatar
NodeFrenz
Guru

Berichtdoor Mjunginger » Do Jan 19, 2006 11:51

Beste Peter,

Dank voor de link. Daar staat weliswaar (vooralsnog) 'nothing to see here yet', maar zodra de handleiding online is, zal ik 'm aan John doorsturen. thanx

Beste NodeFrenz

Ik neem aan dat John wel ongeveer weet wat de wettelijke regels zijn, maar ik zal 'm vragen. Gezien de de algemene ontwikkeling van Tansania zou het me trouwens niks verbazen, als er nog helemaal geen regels voor wifi zijn (ze hebben in die regio net sinds een jaar een GSM netwerk).
Mjunginger
Newbie

Berichtdoor joeri » Do Jan 19, 2006 13:09

Ik heb net een 250 pagina dikke pdf binnen gehaald, zou zeggen probeer het nog eens.
Joeri http://www.pe5jw.nl http://pe5jw.eigenstart.nl/

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
joeri
Guru

Berichtdoor Pe2er » Do Jan 19, 2006 13:14

Een leuk voorbeeld, een vergelijkbaar project in Indonesië, is hier te vinden.

Onno W. Purbo schreef:Basically, user-friendly & low cost (mostly Taiwanese) indoor WiFi equipments are modified to be used in outdoor environment as community based fixed wireless broadband 11-22Mbps last mile infrastructures. The broadband WiFi access is then shared through a proxy server to its surrounding neighborhood. The whole operating cost is shared among the neighborhoods connected through a UTP LAN cables.
Gebruikers-avatar
Pe2er
Moderator

Berichtdoor Mjunginger » Do Jan 19, 2006 14:27

Joeri, Ik krijg nog steeds een pdf enkel en alleen met de tekst: Nothing to see here. yet. Please check back again shortly. Seriously. the Booksprint team (ook nadat ik de pagina refresh)

Dus, mocht jij al wel het ebook hebben, hou ik me aanbevolen: hmjunginger@hotmail.com (en stuur ook graag aan John :wink: )Thanx
Mjunginger
Newbie

Berichtdoor Mjunginger » Do Jan 19, 2006 14:57

Update: John zit inmiddels met de Seattle wireless guys te chatten, en zegt dat het advies goud waard is, dus ik neem aan dat hij daar alle infos kan krijgen, die hij nodig heeft. Laatste vraag: mocht iemand een stichting of ander instantie weten, die dit soort projecten in ontwikkelingslanden zou kunnen ondersteunen, daar zou John erg blij mee zijn :D Iedereen hartelijk dank voor de input!
Mjunginger
Newbie

link

Berichtdoor Peter » Do Jan 19, 2006 20:08

De link lijkt idd weer dood. Het niieuws van het handboek was verspreid door de enthousiaste "Elektra" uit Berlijn. en het stond bij Seattle Wireless op de server. Misschien is dat qua dataverkeer een beetje uit de hand gelopen.

Van Rob F uit Seattle hoorde ik vanochtend dat het misschien nog een week gaat duren.
Van Elektra kreeg ik het bericht dat ze het nieuws een beetje te vroeg verspreid heeft. Volgende week komt er een website op het net, en daar is het e-book dan weer te downen. Het adres heb ik al, maar dat ga ik dus nu ook maar niet direct publiceren.
Het weer in Baard:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peter
Guru

Berichtdoor DoDiGaN » Do Jan 19, 2006 23:49

NodeFrenz schreef:Beste Martin,

Lijkt het jouw niet beter eerst te informeren wat daar in Tansania de mogelijkheden met wifi zijn. Dus het maximaal vermogen en welke kanalen daar gebruikt mogen worden. 10 tot 12Km line of sight moet geen probleem zijn met 200mWatt als het daar mag.

Ik vraag me af of ze daar een Agentschap Telecom hebben
DoDiGaN
Guru

Berichtdoor NodeFrenz » Do Jan 19, 2006 23:58

Nou niet dus. Lijkt mij ook sterk dat ze daar naar gaan zoeken!
Gebruikers-avatar
NodeFrenz
Guru

Tanzania

Berichtdoor Peter » Vr Jan 20, 2006 01:50

Er is wel degelijk het een en ander geregeld in Tanzania.
Er is een ministerie van communications.
Er is regelgeving.
Er is vooral veel geregeld over sateliet gebruik.
Tanzania is zelfs één van de drie landen in Afrika waar daadwerkelijk wat geregeld is over wifi.
Als je WISP speelt met een AP moet je bijvoorbeeld 50 dollar belasting per jaar betalen.
Wat ik ook zocht, ik heb niets kunnen vinden over miliwatts.
Je moet wel bedenken dat de ex hoofdstad Dar Es Salaam 2,5 miljoen inwoners heeft. Er wonen in het land 35 miljoen mensen, en internet gebruik stijgt er elk jaar met 429%.
Het weer in Baard:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peter
Guru

Berichtdoor joeri » Vr Jan 20, 2006 12:58

NodeFrenz schreef:Nou niet dus. Lijkt mij ook sterk dat ze daar naar gaan zoeken!

Het is juist voor dit soort landen intressant om draadlose infrastruktuur te gebruiken.
En daar wordt dan ook zeker over na gedacht door regelgeving etc te bedanken dat zal in steeds meer landen gaan gebeuren (als er al niet wat geregeld is).
Joeri http://www.pe5jw.nl http://pe5jw.eigenstart.nl/

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
joeri
Guru

Berichtdoor Mjunginger » Vr Jan 20, 2006 14:29

Ik denk ook dat draadloos internet, gezien de slechte aanwezige infrastructuur in dat soort gebieden, een grote kans maakt om snel te groeien - analoog aan de groei van mobiel bellen in die regio. Gezien de enorme problemen van het land (armoede, corruptie) denk ik trowuens dat de kans erg klein is, dat op korte termijn de wifi-wetgeving ook de facto gehandhaafd zal worden. Maar 't kan natuurlijk nooit kwaad om John er op te wijzen dat er wetgeving is. Peter, heb jij een referentie/link voor de regelgeving in Tansania / die 50$?
Mjunginger
Newbie

het internet cafe

Berichtdoor Peter » Vr Jan 20, 2006 14:42

Ik dacht zo, het wordt tijd voor een fotootje.

Afbeelding

Modedit: Indien de foto niet zichtbaar is, klik dan op deze link: http://photos1.blogger.com/img/248/5394 ... 201701.jpg
Laatst gewijzigd door Peter op Ma Jan 30, 2006 11:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Het weer in Baard:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peter
Guru

Volgende

Terug naar Toepassingen WiFi