Bouw SWR meter voor 2.4GHz

Antennes maken, solderen, bouwtekeningen

Moderator: Super-Mods

Pe2er
Moderator
Contacteer:

Bouw SWR meter voor 2.4GHz

Berichtdoor Pe2er » do jul 10, 2003 08:32

Een complete bouwbeschrijving voor de Wifi SWR meter
A Complete description on how to build this Wifi SWR meter

Ben bezig om een nieuwe SWR meter te bouwen. Hij gaat bestaan uit een detector die tussen een AP en een antenne in geschroefd worden kan, en een indicator. Het ontwerp is gebaseerd op onder andere de pagina van N9zia. Ik heb eerder een VHF/ UHF versie van dit ontwerp gemaakt.

De indicator moet gaan bestaan uit een analoog metertje ge-ijkt in SWR met een 'peak-hold' schakelingetje vanwege het pulserende zenden van 802.11b/g apparatuur.

Ik hoop deze SWR meter voor de antenne-meet-dag op 2 Augustusaf te hebben...

De detector-kop is bijna af. Deze bevat een brug-schakeling met SMD onderdeeltjes.
Afbeelding
De zwarte onderdeeltjes met opschrift "1000" zijn SMD weerstandjes van 100 Ohm, 1%. Ik heb er twee op alkaar gestapeld om zo 50 Ohm te verkrijgen. Deze weerstandjes zijn 1,5x3mm 'groot'. De onderzijde van de dubbelzijdige printplaat is een massa-vlak en bevat geen onderdelen.
Afbeelding
De schakeling van deze hoogfrequent brug is verder identiek aan die van mijn oude SWR meetbrug. De gebruikte diode is een 1SS99, die goed te gebruiken is tot 3 GHz. Verder is de opbouw een beetje geminiaturiseerd ;-) om de prestatie op 2.4GHz te verbeteren :-)

/Edit: Links toegevoegd
/Edit: Link naar bouwbeschrijving toegevoegd
Laatst gewijzigd door Pe2er op zo apr 29, 2007 12:34, 10 keer totaal gewijzigd.

joeri
Guru

Berichtdoor joeri » do jul 10, 2003 10:00

Ziet er goed uit Erwin hoop dat de resultaten ook goed zijn.
succes.

morphje
Regular member
Contacteer:

Berichtdoor morphje » do jul 10, 2003 10:02

Kan je ook het complete schema erbij geven ? Zou ik wel cool vinden

Trouwens ik heb een tijdje terug ook een stuk software gezien dat de swr kon meten met een prism2.5 kaart. Zag er ook heel cool uit

Pe2er
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Pe2er » do jul 10, 2003 11:53

joeri schreef:Ziet er goed uit Erwin hoop dat de resultaten ook goed zijn.
succes.
Graçias 8)

morphje schreef:Kan je ook het complete schema erbij geven ? Zou ik wel cool vinden

Het schema van de indicator moet ik nog bedenken :-)
Het schema van de detector is als volgt:
Afbeelding
RFin is de connector waar je AP op aangesloten wordt, Zx die waar je je antenne bevestigt.

/Edit: Schema aangepast
Laatst gewijzigd door Pe2er op vr dec 31, 2004 10:29, 3 keer totaal gewijzigd.

ayava
Newbie

Berichtdoor ayava » za jul 12, 2003 22:30

Handig initiatief, moet die swr-meter er tussen blijven als je eenmaal een goede SWR hebt? :?:

Pe2er
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Pe2er » za jul 12, 2003 23:13

ayava schreef:Handig initiatief, moet die swr-meter er tussen blijven als je eenmaal een goede SWR hebt? :?:

Nee, Anders dan bij een SWR meter met richtkoppeling, geeft deze meter een aanzienlijke verzwakking van je signaal (nog slechts een kwart van je vermogen bereikt de antenne). De meter is alleen bedoeld om een antennesysteem eenmalig te testen.

Pe2er
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Pe2er » zo jul 13, 2003 13:22

De detector is inmiddels af.

De eerste testen waren teleurstelend. Met een dummy-load (een weerstand van 50 Ohm die alle energie absorbeert) in plaats van een antenne was de brug totaal niet in balans op 2.4GHz. Dit had wel zo moeten zijn :-( Was ook niet in balans te krijgen... Op 145en 435MHz werkte hij wel volgens verwachting (dit zijn amateur-frequenties)

Daarna een referentie-antennetje gemaakt (1/4 golf stralertje op een printplaatje). De SWR meter bleek een SWR van 1,22:1 aan te geven. En dat is een heel reele waarde :-) Antennetje is bovendien ook makkelijk op 2 Augustus op de Antenne Test dag als vergelijkings-antenne voor 'grotere' antennes :-)

Conclusie: Mijn dummy-load is blijkbar niet bruikbaar op 2.4GHz en de resultaten voor de SWR brug zijn bemoedigend.

Nu verder met de indicator. Het schema is bedacht, nu nog even in elkaar zetten...
Laatst gewijzigd door Pe2er op vr dec 31, 2004 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Pe2er
Moderator
Contacteer:

De stand van zaken

Berichtdoor Pe2er » ma jul 14, 2003 12:49

Dit weekeinde een N-connector op m'n DWL-900AP+ gezet. Kan de SWR meetcel er nu rechtstreeks op schroefen:
Afbeelding
Ik heb de bestaande RP-SMA uitgang ongemoeid gelaten, en het interne dipooltje verwijderd. In plaats daarvan heb ik nu dus een extra uitgang :-)

Nu blijkt, dat m'n AP altijd vooral op het interne dipooltje heeft staan zenden (manager software versie 2.56) :!: Uit de RP-SMA externe antenne aansluiting komt een vermogen van een paar milli-watt, (0,4 Volt op een niet-voor-die-frequentie-bedoelde-diode-detector = 1,6mW) en dat heeft mij altijd doen geloven dat er op die antenne gezonden wordt (ik dacht dat die detector gewoon wat te weinig aangaf :twisted: ). Dat blijkt dus niet zo te zijn. Uit de nieuwe N-connector uitgang komt veel meer vermogen. Maximaal circa 4 Volt uit 'n diode detector (20dB meer dus dan uit de RP-SMA). Dit zou overeenkomen met 160mW, maar dat is dus wat al te optimistisch; ik heb verder geen mods op het apparaat gedaan dus het zal wel aan m'n detectortje liggen.

Als ik alles een beetje terugreken naar normale waarden, dan komt er dus uit de N-connector 19dBm (= specificatie), en uit de standaard RP-SMA 20dB minder; -1dBm en dat zal dus ongeveer 1mW zijn... Een fenomeen dat hier wel eerder genoemd is op het forum :oops:

De te meten antenne wordt op de grote Female N connector op de meetcel aangesloten via aan kabeltje (ik heb een mooi stukje RG-214 van een halve meter lang met twee N-connectoren).

Op de kleinere BNC op de meetcel moet een kabeltje aangesloten worden die het meetsignaal naar het wijzerinstrument brengt. Die ga ik dus van de week maken 8)

Ik neem deze AP en de SWR meter mee naar het Wifi Open Air festival, zodat we van meegebrachte zelfbouw-antennes een idee kunnen krijgen hoe de SWR is. Hopelijk kunnen we dan ook met een laptop/ netstumbler een idee krijgen van de versterking :!:

EDIT:/ RP-SMA plug is er tegewoordig ook af gehaald. Foto vernieuwd...
Laatst gewijzigd door Pe2er op vr dec 31, 2004 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Pe2er
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Pe2er » do jul 17, 2003 17:17

De electronica voor de indicator zit in elkaar. Het is een peak-hold schakelingetje geworden met een quad OPAMP OP-400 en een 9 Volt batterijtje als voeding. Na inbouw in de behuizing zal ik een plaatje maken :-)

Pe2er
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Pe2er » di jul 22, 2003 19:45

De electronica is ingebouwd en de draaispoelmeter van een schaaltje voorzien. Ik hoop morgen een plaatje te hebben.

De eerste metingen:
Biquad (van koperraad): Paar maanden geleden gebouwd volgens beschrijving: 1:10 (SLECHT! Geeft >40% 'loss in potential range')
Na wat buigen van de diamantjes en vooral de toevoerdraden tussen de N-connector en de diamantje, beter dan 1:1.1 over alle 13 kanalen (GOED!).

Een 8 segments collinear antenna from coax:
Ch - SWR - Loss in potential range
01 - 1:1.25 - 1%
03 - 1:1.05 - <1%
05 - 1:1.00 - 0%
07 - 1:1.07 - <1%
09 - 1:1.27 - 1%
11 - 1:1.55 - 2%
13 - 1:2.00 - 5.7%
SWR is over hele band acceptabel, maar antenne gedraagt zich smalbandiger dan de biquad...

Het lijkt erop, dat deze antenne iets te laag in de band gepiekt staat. Kan exemplarisch zijn (ik heb er maar 1 gemeten), maar kan ook zijn dat de 50 Ohm referentie in mijn SWR meter iets te inductief is.

Een log-periodic 1-3.5GHz uit 'Dubus'
SWR > 1:10 op kanaal 7. Verder maar niet geprobeerd om hier iets aan te doen. Antenne is gemaakt van gesoldeerd messing en al verschillende keren gevallen en weer gerepareerd....

Voor de ge-interesseerden: http://www.qsl.net/ok1cdj/dubus/8302-1.pdf

Emiel
Moderator

Berichtdoor Emiel » di jul 22, 2003 21:06

Pe2er, als ik voor dat print-biquadje voorstel om 2 feed-draadjes te gebruiken, zou dit een perfect gevouwen biquad dan 'afbranden' :?:

Voor de print is het namelijk beter, maar als de SWR hier ontzettend onder lijdt...
DUS 8)

Pe2er
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Pe2er » di jul 22, 2003 22:33

De voeding voor mijn biquad is nu ook met twee draadjes. Heb een reflector van printplaat, met een gevouwen stralertje. Voorheen (met de slechte SWR) had ik een stukje coax genomen tussen de refelector en de straler in. Niet doen dus...

Voor jouw project geen probleem dus :-)

Emiel
Moderator

Berichtdoor Emiel » di jul 22, 2003 22:54

Pe2er schreef:Voor jouw project geen probleem dus :-)
JOEPIE :!: :P 8) :lol: OLEEEE, OLEEEE :!: :D

Ahem... :wink:
DUS 8)

Pe2er
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Pe2er » wo jul 23, 2003 07:44

Je reageert met de de gepaste mate van enthousiasme :wink:

Dit is 'm dan:
Afbeelding
Een ex-temperatuur-indicator, nu SWR meter voor 2.4GHz

Schaalverdeling is als volgt berekend: P=(VSWR-1)/(VSWR+1) waarbij P een getal is tussen 0 (minimum) en 1 (Volle uitslag).

Op de meter zitten een schakelaar en potmeter ´teveel´. Dit is om later nog iets toe te voegen (HF Generatortje bijvoorbeeld, of Fast/Slow schakelaar voor de indicator om ´m wat sneller te laten reageren als ik ´m gebruik met mijn portofoon op 2m/70cm...

Schema staat later in deze thread.

/Edit: Uitleg over extra knopjes toegevoegd. Schema is later toegevoegd aan thread, was eerder alleen per email opvraagbaar.
Laatst gewijzigd door Pe2er op vr dec 31, 2004 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.

om3ega
Expert
Contacteer:

Berichtdoor om3ega » wo jul 23, 2003 09:32

Nice Job :)

Wat wordt je volgende project?

Een veldsterkte meter voor de wifi band ? :)
De nieuwe website is online http://www.wireless-rotterdam.nl | | Dit net wel...

Terug naar “Werkplaats”