Nieuw ontwerp voor een zelf maakbare slotted wave guide ant.

Antennes maken, solderen, bouwtekeningen

Moderator: Super-Mods

Nieuw ontwerp voor een zelf maakbare slotted wave guide ant.

Berichtdoor gerlag » zo aug 10, 2003 08:57

In maart van dit jaar heeft iemand bedacht dat je een slotted wave guide rondstraalantenne kunt maken zonder dat je professionel apparatuur nodig hebt.
Je plakt gewoon wat alufolie op een piepschuimen mal, maakt de slots erin met een mesje, en klaar is Kees. PVC buis erom tegen het weer, en 'het hele dorp' kan inloggen. (Bij wijze van spreken dan)

link: http://evtwireless.jefflaplante.com/mod ... &forum=4&5

Afbeelding
Wie heeft hem zo al eens gemaakt?
gerlag
Senior member

Berichtdoor joeri » zo aug 10, 2003 11:56

Zou het echt werken ?
Ik bedoel zorgt de polyfom er niet voor dat je een andere verkortings faktor moet gebruiken?

Als dit echt werkt dan zullen er zeker meer van gebouwt worden want zo is het goed te doen ;).
joeri
Guru

Berichtdoor Pe2er » zo aug 10, 2003 13:03

Het idee staat me wel aan. vooral omdat de slotted waveguide zo´n hoge versterking hebben kan en dat tijdens de WOAF Antennemeetdag nog waar bleek te zijn ook :!:
Pe2er
Moderator

Berichtdoor Ruudjah » zo aug 10, 2003 13:13

Je kan zo'n antenne dan natuurlijk alleen voor indoor gebruiken. Outdoor gaat niet, dan wordt-ie omver geblazen, of roest dat aluminium weg.
Maar volgens mij zijn er vast wel van die spuitbusjes, die plastic spuiten. Heb je in ieder geval het roestprobleem aangepakt. Misschien aan de kanten een metalen strip oid vastlijmen?
Ruudjah
Regular member

Berichtdoor buiter » zo aug 10, 2003 13:22

Ruudjah schreef:Je kan zo'n antenne dan natuurlijk alleen voor indoor gebruiken. Outdoor gaat niet, dan wordt-ie omver geblazen, of roest dat aluminium weg.
Maar volgens mij zijn er vast wel van die spuitbusjes, die plastic spuiten. Heb je in ieder geval het roestprobleem aangepakt. Misschien aan de kanten een metalen strip oid vastlijmen?

Zoals er in de eerste post al duidelijk wordt gemaakt:
PVC buis erom tegen het weer, en 'het hele dorp' kan inloggen. (Bij wijze van spreken dan)

Die pvc buis zorgt voor de bescherming.
Ik ben zelf ook zeer onder de indruk en vind het een leuk bedacht idee

Zijn de juiste afmetingen hier ook op het forum? Ik bedoel dubbelzijdige en enkelzijdige antenne slots...
Ik zelf wil denk ik soort panel antennes maken.
buiter
Expert

Berichtdoor gerlag » zo aug 10, 2003 13:41

Hieronder een quote van wat larrynavery van het bewuste forum erover zegt. De piepschuim slotted waveguide antenne schijnt het bij hem goed te doen. Bij een kleiner doorsnede, zodat ie in een PVC buis past, doet hij het zelfs beter. Dat zou best kunnen, omdat de piepschuim, toch enige verkorting tot gevolg heeft, al zal het niet veel zijn.
Op z'n minst lijkt me dit een reden tot nieuwe experimenten. De zomer is nog niet voorbij :D
De quote:
"-The styrofoam appears to be transparent to 2.4 GHz radio waves so the solid styrofoam isn't even there as far as the radio waves are concerned.
-The aluminum foil is the waveguide and the block describes the interior of the extruded aluminum tubing used in Trevor's antenna design
-Since I made the wave guide shown in the photos, I have had success in constructing it without creases. The creases probably do interfere with the signal reflections but I reasoned that any imperfections small compared with the 1/4 wavelegth are probably insignificant. The real answer is that the antenna works very well with or without wrinkles.
-Since I built the antenna shown, I have resized it to a 30mm x 90mm cross section. My reason was that I wanted to fit the antenna in a 4" plastic pipe and seal the ends so that it would stand up to weather and wind. The surprising bonus was that it performed better than the original.
-As I understand it all of the standards 802.11b, 802.11a,802.11g are still in the 2.4 GHz band. This slotted antenna is specifically built for this band. To be exact, the antenna is built to 2.437 GHz which is the middle channel, number 6."
gerlag
Senior member

Berichtdoor gerlag » zo aug 10, 2003 13:45

buiter schreef:
Ruudjah schreef:Zijn de juiste afmetingen hier ook op het forum? Ik bedoel dubbelzijdige en enkelzijdige antenne slots...
Ik zelf wil denk ik soort panel antennes maken.

Kennelijk worden voor de slots de afmetingen van trevor's antenne gebruikt.
gerlag
Senior member

Berichtdoor wtankink » zo aug 10, 2003 13:48

een prima idee zo'n maakbaar ontwerp. zelf zou ik hem willen maken van latoenkoper (dun koperfolie, verkrijgbaar bij de elektronicaspeciaalzaak) en dan dicht solderen. dat is steviger en beter met de coax/connector te verbinden. piepschuim voldoet dan niet meer want dat smelt weg. wie heeft een idee voor een ander geschikt dielectrum (hout?) en kan de daarbij behorende dimensies berekenen?[/list]
wtankink
Newbie

Berichtdoor gerlag » zo aug 10, 2003 19:01

Hout moet je maar vergeten. Het moet voroal een luchtgedragen dielectricum zijn. piepschuim dus.
gerlag
Senior member

Berichtdoor Gast » zo aug 10, 2003 21:06

wtankink schreef:een prima idee zo'n maakbaar ontwerp. zelf zou ik hem willen maken van latoenkoper (dun koperfolie, verkrijgbaar bij de elektronicaspeciaalzaak) en dan dicht solderen. dat is steviger en beter met de coax/connector te verbinden. piepschuim voldoet dan niet meer want dat smelt weg. wie heeft een idee voor een ander geschikt dielectrum (hout?) en kan de daarbij behorende dimensies berekenen?[/list]

Waarom niet maken van dubbelzijdig printplaat ?
Dat is stevig (glasfiberachtig matriaal) met aan beide kanten koperfolie. Je kan met latoenkoper de randen omsolderen en dan de stukken aan elkaar solderen zodat je een stevige constructie krijgt. De slots kun je maken door de koperfolie op die plaats weg te etsen of gewoon eruit te zagen (de gaten dan dichtmaken aan de buitenkant door er een (HF-doorlaatbaar)plaatje op te lijmen. De buitenkant kun je volgens mij gewoon schilderen, als de slots maar vrij blijven.
Gast

Berichtdoor buiter » zo aug 10, 2003 22:43

Anonymous schreef:Waarom niet maken van dubbelzijdig printplaat ?
Dat is stevig (glasfiberachtig matriaal) met aan beide kanten koperfolie. Je kan met latoenkoper de randen omsolderen en dan de stukken aan elkaar solderen zodat je een stevige constructie krijgt. De slots kun je maken door de koperfolie op die plaats weg te etsen of gewoon eruit te zagen (de gaten dan dichtmaken aan de buitenkant door er een (HF-doorlaatbaar)plaatje op te lijmen. De buitenkant kun je volgens mij gewoon schilderen, als de slots maar vrij blijven.

Ik weet niet of jij het weet maar de antenne is redelijk tot zeer groot te noemen...
Je moet in dat geval de antenne in meer dan 10 stukken laten maken...
Dit gaat dus ook aardig wat kosten...
Nee een antenne van piepschuim en simpel folie is een leuke maar vooral goedkope oplossing......
Alleen hoe kom je aan dat piepschuim in die maat....
Ik geloof dat boumarkten wel piepschuim hebben, je moet dan alleen twee of meerdere lagen hebben van verschillende diktes.

Iemand die hem gaat maken?
buiter
Expert

Berichtdoor gerlag » zo aug 10, 2003 23:20

ik popel, maar ik heb het nog ff te druk, helaas
gerlag
Senior member

Berichtdoor ThaLX » di aug 12, 2003 13:17

leuk idee, alleen ff manier zien te vinden om het piepschuim te kunnen snijen, denk dat ik maar ff zelf iets fix :)

Dan buis eromheen en direct AP ook maar in de buis bouwen :D
ThaLX
Regular member

Berichtdoor gerlag » di aug 12, 2003 14:47

met een gekarteld broodmes?
of een sneetje met een stenliemes, en dan breken? Zo maakte ik destijds de isolatie van onze dakkapel op maat.
gerlag
Senior member

Berichtdoor mark » di aug 12, 2003 15:36

Soms lijkt het hier wel een bouwmarkt :lol: :lol: :lol:
mark
Site Admin

Volgende

Keer terug naar Werkplaats