oude router achter Experia Box plaatsen.

statische/dynamische routing (bgp,ospf..), vpn, radius en andere 'geavanceerde' netwerktechnieken

Moderator: Super-Mods

oude router achter Experia Box plaatsen.

Berichtdoor Pietah » Vr Sep 01, 2006 10:35

Hey,

Omdat de Experia Box bepaalde online games niet ondersteunt(en dit heeft niet met poorten openen/DMZ/Firewall uit etc te maken), in mijn geval dan Age Of Empires 3, zoek ik nu een oplossing om mijn oude router, waarop alles perfect werkte, weer als router te laten functioneren, ik heb echter geen idee hoe dat moet.

Dit is een antwoordt voor ItsMe, die me al een beetje op weg had geholpen op een InternetPlusBellen forum, hij zou me hier verder helpen, maar het is wel te volgen voor iedereen denk ik:)

Ik wil niet dat ik rare dingen ga doen omdat ik er niet uit kom, het liefst heb ik het op een presenteerblaadje:p
Ik heb het namelijk eerder op eigen houtje geprobeerd, heel amateuristisch ik heb hem toen gewoon aangesloten op die WAN, maar niks aan de instellingen veranderd, toen kosste het me de nodige moeite voordat de Experia Box ie het weer deed.

Als het niet te veel moeite is, zou je het stap voor stap willen toelichten voor me?

Ik heb iig een paar vragen:
Hoe haal ik de internet provider settings uit mijn router?
Moet ik die dan vervangen door die van mijn huidige Internet Provider (KPN) settings, zoals in de Experia Box?
Ik moest toen ik het vorige keer probeerde wel een wachtwoord en username invoeren in de oude router interface, ik heb toen gewoon wat willekeurigs gekozen, maar ik kreeg geen verbinding...

Het maakt vast en zeker ook uit dat ik 3 computers heb thuis, die ik allemaal van internet wil voorzien.
Eigenlijk hoef ik maar één computer op de ´oude router´, de rest mag bij de Experia Box.

Wat is een, en wat is het verschil tussen een WAN poort, en een LAN poort?
Ik heb achter bij die Experia Box lopen kijken, ik zag het nergens staan, maar de 4 netwerk slots hebben er vast iets mee te maken.

Dit gaat dus ook niet ten koste van de VOIP, bellen?

Wat ik weet:
Mijn oude router geeft mij:
Type: E-Tech ADRT03
Standard Gateway = 10.0.0.2
IP adres: 10.0.0.13

EB geeft mij:
Standard Gateway = 192.168.2.1
IP Adres: 192.168.2.3

Het is de bedoeling dat de oude router het NAT gedeelte etc gaat regelen.

Ik hoop dat je/jullie me verder kan/kunnen helpen:)
Alvast Bedankt!
Pietah
Newbie

Berichtdoor Pietah » Vr Sep 01, 2006 10:42

Ik weet niet of het mag, maar ik heb er nu hetzelfde topic op Startpunt geplaatst, dat is misschien een handigere plek, anders moet deze maar verwijderd worden.
Pietah
Newbie

Berichtdoor iTsMe » Vr Sep 01, 2006 10:58

Hallo
Even een uitleg over die poorten :
Op de experia box vindt je 4 Lan poorten (Local Area Netwerk )
De Wan poort hebben ze daar gemerkt als :adsl :wink:

Wan staat voor Wide Area Netwerk (Naar buiten toe dus )
Op je E-tech zal je een Wan poort en Lan poorten vinden

Omdat je het NAT gebeuren door je E-tech wil laten regelen ga je die met zijn Wan poort op een Lan poort van de EB aansluiten
Ga met een pc die op je e-tech is aangesloten naar de setup van je e-Tech via je browser tik je in : 10.0.0.2
Als het goed is kom je binnen , daar staan waarschijnlijk nog je oude provider settings in , haal die eruit
probeer nu de E-tech zo in te stellen (direct connection modus )dat ie aan de Wan kant een ip adress van de experia krijgt bv 192.168.2.2 of zoiets
Als het goed is zal je een status led op je E-tech hebben waaraan je kan zien of ie online komt

Ga hier eerst even mee aan de slag , de rest volgt dan stap voor stap

succes
Gebruikers-avatar
iTsMe
Guru

Berichtdoor Pietah » Vr Sep 01, 2006 11:57

Hey,

Ik ben er net een halfuur mee bezig geweest, ik moet zeggen dat het best voortvarend ging, maar al met al nog geen internet.
Mijn telefoon bleef het gewoon doen, hiervoor had ik altijd gedacht dat zon oplossing wel consequenties zou hebben, maar niet dus:)

Ik geef je wat screenshots van mijn router interface en zal je vertellen wat ik gedaan heb:

Dit is het router menu:
http://img175.imageshack.us/my.php?image=router1xv4.png

----------------------------------------------------------------------------
Hier heb ik op de optie Manual setup geklikt vanaf het router menu:
http://img231.imageshack.us/my.php?image=router2gl9.png

Wat zou ik in moeten vullen bij ´set PPP password?´

---------------------------------------------------------------------------

Hier heb ik op de optie Automatic setup geklikt vanaf het router menu:
http://img231.imageshack.us/my.php?image=router3ez8.png

Bijna hetzelfde verhaal als bij Manual Setup

----------------------------------------------------------------------------
Hier heb ik op de optie Advanced Mode geklikt vanaf het router menu:
De hele pagina in een 3 screenshots van boven naar beneden.
http://img231.imageshack.us/my.php?image=router4ib8.png
http://img150.imageshack.us/my.php?image=router5yz6.png
http://img150.imageshack.us/my.php?image=router6jb0.png

Zoals je ziet heb ik dus bij static IP address in de WAN Configuratie het adres dat ik van de Experia Box krijg getypt.
Verder nog nergens aangezeten, ik zou ook niet weten waar ik dat Winse080@planet voor zou moeten vervangen en het wachtwoord, aangezien ik nog steeds bij planet(dochter van KPN) zit en dat adres nog steeds heb.
Ik heb overigens ook een KPN account.

-----------------------------------------------------------------------------

Als laatste zie je hier http://img150.imageshack.us/my.php?image=router5yz6.png
ADVANCED PPP CONFIGURATION staan, misschien dat dat ook belangrijk is?

Hier het scherm van Advancec PPP Configuration:
http://img145.imageshack.us/my.php?image=router7jh5.png

Ik stel waarschijnlijk veel domme vragen, maar ik ben echt een noob op het gebied van computers, sorry.
Ik hoop in ieder geval dat je hier wat mee kunt!:)

Nog één ding: ik had een statisch IP adres via configuratiescherm ingesteld voor het openen van poorten, maar dat heb ik dus nu maar even laten dynamisch/automatisch gemaakt.
Pietah
Newbie

Berichtdoor iTsMe » Vr Sep 01, 2006 12:35

mooi , die settings van je provider die in de e-tech staan gebruikersnaam en wachtwoord en zo heb je niet meer nodig
Dat soort zaken staan in de experia , en laat dat zo .
Statisch ip invoeren in de e-tech is niet handig want dan mis je nog je dns settings
Ik zag een optie in je e-tech : dhcp client , zet die eens op enable (aan)
ppp en ppoa en dat soort dingen zijn ook niet meer van toepassing
Je moet een kreet opzoeken zoals : direkt connection of iets wat daar op lijkt

Je e-tech moet automatisch een ip adress plus dns settings van je eb ontvangen

Zoek even verder en verander niks ! in je experia box voorlopig

Ps . je heb toch niet te maken met een modem/router van E-tech ?????? :roll:

Bij e-tech zie ik helaas alleen een adrt04 !
dat is een modem annex router , nu krijg dus zo,n vermoeden dat jij ook met een modem annex router te maken heb
ook gezien de settings in je menu,s
Gebruikers-avatar
iTsMe
Guru

Berichtdoor Pietah » Vr Sep 01, 2006 16:53

Oh oh, ja ik heb er helemaal niet over nagedacht ja, maar het is inderdaad een modem/router!
Ja en dan zou het inderdaad wel de adrt04 kunnen zijn, er staat niks op de modem/router zelf behalve E-Tech Multi PC modem, ik was er vanuit gegaan dat het de adrt03 was, omdat die op portforward.com dezelfde interface had.
Sorry dom dom dat ik dat niet eerder gezegd heb.

Veranderd dit de zaak drastisch?
Pietah
Newbie

Berichtdoor iTsMe » Vr Sep 01, 2006 17:02

Ja erg drastisch :cry:
Op dat apperaat zal je namelijk helemaal geen ! Wan poort aantreffen :roll:
Was je dat nog niet opgevallen ?
Met het aansluiten op de EB ?
Als het goed is vindt je daar 4 Lan poorten in de vorm van een rj-45 connector
En een iets kleinere rj-11 connector . zijnde je adsl connectie (naar de telefoonlijn )
Dit hele verhaal gaat niet werken .
Was anders geweest als je echt een router only had gehad

sorry ,
Gebruikers-avatar
iTsMe
Guru

Berichtdoor Pietah » Vr Sep 01, 2006 17:16

He bah... wat jammer
Maar er staat toch echt WAN onder een aansluiting in de E-Tech ik weet het zeker.
Pietah
Newbie

Berichtdoor iTsMe » Vr Sep 01, 2006 17:39

Pietah schreef:He bah... wat jammer
Maar er staat toch echt WAN onder een aansluiting in de E-Tech ik weet het zeker.

ja ok , maar dat zal een iets kleinere connector zijn ( rj-11 ) dan je Lan poorten ( rj-45 )

daar kan je toch echt geen netwerkkabel (utp) in proppen
Gebruikers-avatar
iTsMe
Guru

Berichtdoor Pietah » Vr Sep 01, 2006 20:16

Ervan uitgaande dat dit http://img445.imageshack.us/my.php?imag ... 357kk4.jpg een UTP kabel is,
Die past wel in de rechtste opening, waar WAN onder staat:
http://img445.imageshack.us/my.php?imag ... 356gp0.jpg

Maar goed je hebt vast en zeker gelijk, alleen ik wil het toeval graag uitsluiten.

Je hoeft trouwens geen sorry te zeggen!
Ík moet sorry zeggen omdat ik jou (en mezelf) veel tijd en moeite had kunnen besparen door dit er gewoon ff bij te zeggen.
Erg Bedankt voor je moeite in ieder geval:)

Toch ben ik nog niet helemaal uitgevraagd.

Dit kreeg ik vandaag te horen op een ander Forum:
´´Als je een probleem hebt met het openen van poorten, dan helpt een router of een switch erachter ook helemaal niets. Voor het online gamen zal je toch voorbij de Experiabox moeten zien te geraken.´´

Weet iemand of dit echt waar is?
Want het feit dat ik een spel niet online kan spelen, is de reden dat ik hier dit topic heb geopend om die router erachter te krijgen.

Als dit niet waar is, dan heb ik een plan:
Ik koop gewoon nog een willekeurige router ZONDER modemfunctie erbij(overigens wel op de voorwaarde dat ik hem kan terugbrengen als het niet werkt)
Dan zou ik het alsnog kunnen doen toch?

Zo´n router kost meestal tussen de 30-70 euro als ik het goed heb, naja dat is de investering wel waard, ik ben gek op dat spel:p
Pietah
Newbie

Berichtdoor iTsMe » Vr Sep 01, 2006 20:47

Dat kabeltje op de photo ziet er wat kleiner uit (smaller ) dan een netwerk kabel Op het eerste gezicht scheelt een rj-11 niet zoveel met een rj-45 (utp)
Neem zelf eens de proef op de som en probeer eens een originele netwerk kabel in de Wan aansluiting van je E-tech te steken :wink:
Wat betreft die opmerking op dat andere forum , de volgende stap in mijn plan zou zijn geweest om de firewall van de EB in zijn geheel uit te schakelen
Zodat al het verkeer rechtstreeks door de EB naar je "oude router "zou gaan

Ook is het mischien slim om je game te testen als de firewall van je EB uit staat voor die ene pc
Er zit een optie in de EB genaamd "exposed host " waarbij een nader te specificeren pc rechtstreeks aan het internet hangt

Als aanvulling is het dan zaak om een softwarematige firewall op je pc te installeren waarbij je game uitgezonderd wordt resp. doorgelaten

Heb ju nu toevallig ook een software matige firewall op je pc draaien ?

Ps . bestaat er niet een support site van Age of Empires ?
Waar dit soort problemen ter sprake komen ?
mischien kan je ons informeren over welke poorten het dan precies gaat
Bovendien beschikt de experia over port forwarding dus het moet wel heel gek lopen willen we hier niet een oplossing voor vinden
Aanschaf van een andere router zou ik nog even mee wachten

Ken je deze al ?
http://aoe.heavengames.com/downsnew/FAQ ... lFAQ.shtml

Note also that even with a PC in the DMZ, it can still be protected by a software firewall.

PORT FORWARDING
This is the safest way to play online and involves opening up the ports in the router that the game uses. This does not expose the PC any more than is necessary to play the game, and allows all PCs on the network to play online.

The ports you need to open are as follows;

For AoE and RoR;

47624 TCP
2300-2400 TCP
2300-2400 UDP

For the Zone;

6667 TCP
28800-29000 TCP
Gebruikers-avatar
iTsMe
Guru

Berichtdoor Pietah » Za Sep 02, 2006 01:19

Het probleem zit hem eigenlijk in dat wat ik ook doe, van firewall uitzetten, Exposed Host instellen, ports forwarden (ook allemaal tegelijk), alle adviezen van de support site opvolgen, er nog steeds geen verbetering is.
Ik heb momenteel ook geen software matige firewall op mijn PC draaien voor zover ik weet, ik weet ook niet wat dat is eigenlijk.
Ik weet wel dat ik Norman Antivirus op mijn PC heb staan, maar die heeft nog nooit voor problemen gezorgd.
Ook windows firewall staat niet aan.

Er zijn zo´n 20 andere mensen die ik op internet gevonden heb met hetzelfde probleem, niemand kwam er uit, ook op de hulpsites niet, maar hier moet dat dan maar voor het eerst gebeuren:)

Volgens de support site AgeCommunity.com gaat het om de poorten
UDP 2300-2310
TCP 80
Evt TCP 28800-28805, UDP 6073

Dan ook nog heel eventueel 2310-2340 maar dat heb ik ooit ergens zien staan, maar die passen er ook niet meer bij bij het portforwarding, laat staan dat ik 2300-2400 zou kunnen openen:/
Overigens bedoelen ze op die HeavenGames site waarschijnlijk Age Of Empires 1.

Ik heb nu bij mijn router bij ´access control´ alle UDP Poorten, en alle TCP poorten opengezet, ik heb hem ook nog helemaal uitgezet:
screenshot:)
http://img168.imageshack.us/my.php?imag ... rebjm9.png

Hier een screenshot van hoe ik mijn poorten heb opengezet:
http://img169.imageshack.us/my.php?imag ... eb1qq3.png

Hier eentje van mijn Exposed Host:
http://img169.imageshack.us/my.php?imag ... eb2wh9.png

Wat ik bovendien ook nog gedaan heb is: bij MijnKPN de Firewall instellingen op ´server´ zetten en dan IP adres 192.168.2.3 in plaats van op standaard.

Misschien komen we zo weer een stapje verder:)
Pietah
Newbie

Berichtdoor iTsMe » Za Sep 02, 2006 10:49

Tja , je weet aardig de weg te vinden in de EB :wink:
En die access control is eigenlijk een content filter , ik ben daar zelf wel eens mee bezig geweest en heb de indruk dat die niet lekker werkt
op het moment dat je het een toestaat wordt er weer iets anders geblokkeerd
Mijn advies is om de access control uit te laten

En als je een pc toewijst als exposed host (dmz) dan is de portforwarding ook niet meer van belang

Bij een exposed host staan alle ! poorten open
Gebruikers-avatar
iTsMe
Guru

Berichtdoor Pietah » Za Sep 02, 2006 11:28

Hehehe naja ik ben ook al een behoorlijke tijd met die router bezig.
Maar ook zonder access control jammer genoeg, feit blijft wel dat ik ik nog steeds niet online kan komen bij Age Of Empires 3.

Zie ik iets over het hoofd?
Of ben je het me me eens dat deze router dit spel niet ondersteunt?

Mocht je dat met me eens zijn, dan wil ik toch nog even terugkomen op
deze zin:
´´Als je een probleem hebt met het openen van poorten, dan helpt een router of een switch erachter ook helemaal niets. Voor het online gamen zal je toch voorbij de Experiabox moeten zien te geraken.´´

Kun je met zekerheid zeggen dat dit niet waar is?
Dat je dus best een andere router het NAT gedeelte kunt laten regelen zonder dat ie óók nog langs de Experia Box moet?

In dat geval ga ik proberen een nieuwe router te regelen ZONDER modem(wel op de voorwaarde dat ik hem terug kan brengen als het alsnog niet werkt natuurlijk)

P.s zou ik ook gewoon een andere Box kunnen kopen die ook internetten en bellen ondersteunt?
Of werkt dat zo niet?

Ik hoor het wel!:)
Pietah
Newbie

Berichtdoor iTsMe » Za Sep 02, 2006 13:28

als je met een pc die als exposed host staat ingesteld er niet door komt houdt alles op :roll:
port forwarding is dan niet meer van belang
access control blokkeerd alleen maar dingen , laat die maar uit
Vergeet je ook niet te saven ?? en zonodig de EB opnieuw op te starten zodat de nieuwe instellingen van kracht worden ??

ook heeft het geen nut om daar een andere router achter te hangen helaas , als je niet door de eb heen komt .

Weet je zeker dat er geen firewall op je pc actief is ??
Norman is dat uitsluitend antivirus programma ?? getest als je dat uitzet ?

En een vervanging voor de EB ken ik helaas niet

Het is eigenlijk niet te geloven dat het niet gaat :roll:

Hier bij mij thuis moet ook nog Age of empires rond zwerven maar of dat versie 3 is weet ik zo gauw niet
Ik zou het bijna hier uit willen testen , dat moet toch gewoon werken

PS . ik kreeg net de computer totaal binnen van oktober
Daarin worden zes routers getest geschikt voor voip en kpn
Als je toch wil investeren, mischien even computer totaal halen ?
ze zijn niet echt goedkoop :(
Gebruikers-avatar
iTsMe
Guru

Volgende

Terug naar Netwerk techniek